MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Friday, September 14, 2012

Tarbiyyah Yang Amat Berharga

Assalamualaikum wrt..

Semasa belajar di Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling dahulu, ada beberapa peristiwa yang sangat memberi bekas dalam hidup saya, dan sukar untuk saya lupakan. Ia adalah proses tarbiyyah secara tidak formal, namun penuh hikmah.

Antara peristiwa yang berlaku adalah mengenai seorang pakcik tua warga Indonesia, yang selalu berkhidmat sekitar masjid dan madrasah. Selalu sahaja kelihatan kelibatnya mencuci longkang dan tandas masid. Wajahnya sekali pandang, tiada apa yang istimewa. Pakaiannya pun tidaklah kemas, putih bersih. Biasa-biasa saja.

Namun kalau diteliti betul-betul, boleh jadi beliau adalah seorang yang sangat istimewa. Bahkan mungkin sangat hampir dengan Allah. Doanya mungkin sangat mustajab. Saya selalu mengamati beliau.

Sampailah pada satu hari, saya dan rakan-rakan yang lain berjalan ke kelas usai solat Asar sambil sibuk mengulang hafalan Matan Alfiyyah Ibnu Malik, tiba-tiba salah seorang daripada rakan saya terlupa sambungan matan tersebut. Apa yang mengejutkan, pakcik Indonesia tadi dengan lancar menyambung matan tersebut. Rupa-rupanya bila diselidik beliau adalah seorang yang alim. Namun sanggup berkhidmat di madrasah dan masjid atas alasan nak memuliakan para penuntut ilmu.

Allah... peristiwa itu benar-benar memberi pelajaran dan pengajaran kepada saya. Semoga Allah jadikan kita semua yang berada dalam jalan tolibul ilmi agar dikurniakan sifat tawadhuk dan merendah diri..

No comments:

Post a Comment