MENGENAI SAYA

My Photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Sunday, December 27, 2009

RYDRDB 2 : Umayyah bin Khalaf Menyakiti Rasulullah s.a.w


بسم الله الرحمن الرحيم

Umayyah bin Khalaf (1) apabila dia berjumpa dengan Rasulullah s.a.w maka dia akan mengumpat dan mencela Baginda. Maka Allah s.w.t menurunkan ayat,

ويل لكل همزة لمزة ...... إلى آخِر السورة

" Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela*Yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya * Dia mengira bahawa hartanya itu dapat mengekalkannya. Sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthomah* Dan tahukah kamu apa Huthomah itu? * (iaitu) api neraka yang dinyalakan * yang (membakar) sampai ke hati * Sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka * (sedang mereka) diikat pada tiang-tiang yang panjang. "
Surah al-Humazah ayat 1-9

Berkata Imam Ibnu Hisham rahimahullah,

" Humazah adalah seseorang yang mencela seseorang yang lain secara terang-terangan, memalukannya memandang rendah kepadanya.

Lumazah pula adalah mengaibkan dan menyakiti orang lain secara diam-diam " (2)

Berkata Imam Ibnu Kathir rahimahullah,

"Hammaz atau Humazah adalah menyakitkan seseorang melalui perkataan, manakala Lammaz atau Lumazah adalah menyakitkan seseorang melalui perbuatan."

Berkata Hadrat Qatadah rahimahullah,

"Humazah adalah mencela dengan lidah manakala Lumazah adalah mencela dengan isyarat mata (seperti mengerling untuk merendahkan seseorang)."

_


_______________


(1) Dia adalah Umayyah bin Khalaf bin Wahab bin Huzafah, antara yang paling dahsyat penentangannya terhadap Rasulullah s.a.w.



(2) Dalam as-Sirah an-Nabawiyyah

1 comment: