MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Tuesday, September 21, 2010

Nahu - Isim Tafdhil: Takrif dan Syarat Membuatnya

Assalamualaikum wrt. Ini adalah respon kepada soalan 'cahayamalam' mengenai isim tafdhil dan sifat musyabahah. Entri kali ni saya jawab mengenai Isim tafdhil dulu. InsyaAllah akan datang mengenai Sifat Musyabahah.


Isim Tafdhil

Takrif : Ia adalah isim yang musytaq (diterbitkan) daripada fe'el. Ia datang atas wazan أَفْعَلُ . Ia menunjukkan kepada dua benda yang sama dari segi sifat tertentu, namun salah satu antara dua benda itu lebih sifatnya daripada yang satu lagi.

Misalnya :

أَكْرَمُ – Lebih mulia

أَجْمَلُ – Lebih cantik

Allah berfirman :

إذ قالوا ليوسف وأخوه أحب إلى أبينا منا

"Ketika mereka (adik beradik Nabi Yusuf) berkata, benar-benar Yusuf dan adiknya itu lebih dikasihi oleh ayah kita (Nabi Ya'qub) daripada kita." Surah Yusuf ayat 8.

Syarat membuat Isim Tafdhil

1. Fe'el asalnya mestilah fe'el thulathi seperti كرم , فضل bukan ruba'i, khumasi atau sudasi.

2. Fe'el asalnya mestilah fe'el yang tam (sempurna) dan bukan naqis (kurang). Oleh itu af'al naqisah iaitu كان dan akhawatnya tak boleh dijadikan isim tafdhil.

3. Fe'el itu mestilah musbit (tiada huruf nafi). Sekiranya didahului dengan huruf nafi, maka tidak boleh dijadikan isim tafdhil. Misalnya ما سمع atau لا يسمع .

4. Fe'el itu mestilah fe'el ma'lum @ ma'ruf dan bukan majhul seperti سُمِعَatau يُسْمَعُ .

5. Fe'el itu boleh ditasrif secara sempurna. Maknanya bukan fe'el yang jamid. Misal fe'el jamid adalah عسى , نِعْمَ , بِئْسَ .

6. Fe'el itu boleh menerima makna tafawut. Tafawut bermaksud boleh dibanding. Misalnya kalimah أحسن – lebih baik. Sifat baik kan boleh dibandingkan. Yang tak boleh dibanding adalah seperti أمْوَتُ – lebih mati. Mana ada mati boleh dibanding-banding, ada yang lebih mati ada yang kurang mati.

Kalau dah cukup syarat, maka boleh lah terus dibentuk isim tafdhil daripada fe'el tersebut atas wazan أَفْعَلُ .

Apa yang dibuat kalau tak cukup syarat?

Kalau tak menepati syarat yang dinyatakan, maka isim tafdhil tak boleh dibuat secara terus atau mubasyarah. Kalau nak juga memberi makna tafdhil, caranya adalah begini,

i- Sebutkan masdar bagi fe'el tadi

ii- Masukkan kalimah isim tafdhil yang sesuai dengannya

Misalnya kalimah اسْتَغْفَرَ . Ia adalah fe'el sudasi (6 huruf). Sedangkan syarat pertama fe'el itu mestilah thulathi. Jadi macamana kita nak beri makna tafdhil pada kalimah ni. Contohnya kita nak kata, Muhammad lebih banyak beristighfar daripada Zaid. Jawapannya begini,

-Kita datangkan masdar bagi استغفر , iaitu استِغْفَار atas wazan استفعال .

- Kemudian datangkan pula kalimah tafdhil yang bersesuaian. Misalnya أكثر .

Maka ia akan jadi محمد أكثرُ استغفارا من زيدٍ .

Inilah serba ringkas penerangan mengenai isim tafdhil sekadar yang mampu saya berikan. Wallahu a'lam.

3 comments:

  1. Replies
    1. indonesia ajmalu wa afdholu min malaysia, hadza mitsalun min ism tafdhil.

      Delete
  2. inna akramakum 'indallahi atqokum.. haza aidhon mithalun lismit tafdhil.. hehe.. alfadhlu laa yunsab ilal bilad, bal yunsab ila attaqwa ya syeikh :)

    ReplyDelete