MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Saturday, February 13, 2010

Sekitar Jaulah Iskandariyah 8 Februari 2010

بسم الله الرحمن الرحيم

Lama juga rasanya saya tidak berkesempatan untuk menulis. Sepanjang semi pertama bulan ini, pelbagai kisah dan peristiwa yang berlaku. Daripada Ma'rad kitab Antarabangsa di Kaherah, Jaulah di Iskandaryah dan Rehlah ke Sinai. Alhamdulillah, saya telah dan sedang melewati fasa-fasa harum dalam hidup saya. Ia adalah kesempatan dan ruang yang dikurnia oleh Allah untuk saya merenung dan menghayati kisah insan-insan yang wujud lebih awal daripada saya. Kalaulah masa yang berlalu boleh dikembalikan semula, ingin sekali saya menyediakan sebuah tempayan besar, lalu saya kutip mutiara-mutiara sejarah dan saya jadikan ia sebagai guru majazi yang mengajar saya erti sebuah kehidupan.

Di bawah ini saya kongsikan gambar-gambar sepanjang jaulah di Iskandariyah pada 8 Februari lepas.

Dalam perjalanan

Kami bertolak dari Mansurah lebih kurang jam 7.30 pagi. Ada 4 buah van kesemuanya. Musyrif utama adalah Ustaz Amir Bukhari. Sampai di Iskandaryah lebih kurang jam 11 pagi.








Di Kota Qaitbey



Ia adalah sebuah monumen yang amat berharga. Ia juga adalah ikon utama di bandar ini. Kota ini adalah ibarat sebuah buku sejarah yang lembaran mukasuratnya adalah tiap ruang dan dindingnya. Mengadap Laut Mediterranean, ia benar-benar satu pemandangan yang mempesona.








Maqam Auliya'








Perpustakaan Iskandariyah

Antara perpustakaan terbesar dan termasyhur seantero dunia. Boleh baca lebih lanjut mengenai perpustakaan ini di sini









InsyaAllah dalam entri selepas ini, saya akan menulis mengenai Rehlah Tarbawiyyah di Sinai.

1 comment:

  1. Masha Allah...
    Beruntung orang yg dapat jejak kaki disana.
    Kami dulu berpeluang berada di Mesir seminggu.
    Tapi ziarah ke Iskandariah terpaksa dibatalkan saat2 akhir.
    Teringin utk saksikan tinggalan para nabi di bumi Mesir...

    ReplyDelete