MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Tuesday, September 11, 2012

For The Rest Of My Life.....




-Status kali ini khas untuk yang menggemari muzik-

Tuan-tuan para peminat seni suara yang dikasihi...

Tuan-tuan pasti kenal dengan Maher Zain, kan? Saya mula mengenali beliau dalam bulan Februari 2010, di Mesir. Itupun isteri saya yang kenalkan.

Ketika itu saya sedang sibuk menulis, tiba-tiba isteri saya tegur saya, "Abang, cuba dengar lagu ni.."

Lalu dia tunjukkan saya video klip lagu For The Rest of My Life. Saya ni jenis tak berapa minat dengar lagu-lagu Inggeris, kecuali beberapa buah lagu yang hit daripada Michael Jackson (mudah-mudahan dia mati dalam islam) yang memberi motivasi.

Bila dengar, saya jadi terpesona dengan lirik, lagu dan suaranya. Sangat menyentuh jiwa seorang suami. Ceh ceh ceh.. :) Tapi, sungguh. Memang tersentuh..

Saya mula meminati insan bernama Maher Zain ni. Bila dengar semua lagu-lagu beliau, saya yakin beliau memang bersungguh-sungguh untuk berdakwah melalui nasyid. Dan bersungguh-sungguh pula mencipta lagu yang terbaik susunan muziknya. Jarang-jarang ada penyanyi yang berani memuatkan semua lagu-lagu terbaik dan hit dalam satu album. Kalau ada pun, hanya album kompilasi.

Semasa di Mesir, ketika dalam perjalanan tiap minggu dari Mansurah ke Kaherah, lagu-lagu Maher Zain inilah yang menjadi halwa telinga selain bacaan Syeikh Fahd Al-Kandari atau Syeikh Masyari. Ia membuatkan permusafiran saya jadi tidak bosan dan mengantuk.. :)

Saya masih ingat juga ketika berniaga Nasi Lemak Akhi di Mansurah, ada seorang pelajar perubatan lelaki yang rajin berbual dengan saya. Saya tanya, kenal tak Maher Zain. Dia tak kenal. Lalu saya dengarkan salah sebuah lagunya. Terus dia terpesona dan terkesan dengan lirik lagu tersebut. Saya pun dah lupa lagu yang mana.

Kesimpulannya, saya ajak mereka yang minat seni suara, dengar dulu semua lagu-lagu Maher Zain dan hayati. InsyaAllah ia akan memberi kesan kepada jiwa. Tak banyak, sikit.

Tak payahlah kita dengar lagu-lagu yang liriknya entah apa-apa, muziknya caca merba, bahkan bimbang merosakkan jiwa.

No comments:

Post a Comment