MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Thursday, September 2, 2010

Nahu : Tanwin dan Pembahagiannya




Tanwin adalah salah satu alamat Isim. Apakah dia tanwin? Apakah pula bahagiannya?

Tanwin pada asalnya adalah nun mati tambahan yang datang di akhir satu-satu isim dalam bentuk lafaz sahaja. Ianya tidak ditulis.

Tanwin ada 4 bahagian :

Tanwin Tamkin– Ia adalah tanwin yang datang dihujung isim-isim yang mu'rab. Misalnya رجلٌ, رجلاً, رجلٍ

Tanwin Tankir – Ia masuk pada isim-isim yang mabni seperti kalimah سبويه . Kalimah ini menunjukkan seseorang yang bernama Sibawaih. Seperti yang kita maklum, terdapat seorang ulama nahu yang terkenal bernama Sibawaih. Namun bila dimasukkan tanwin, misalnya سبويهٍ maka pada ketika ini maknanya akan menjadi, 'siapa-siapa sahaja yang bernama Sibawaih'.

Tanwin Muqabalah – Muqabalah maknanya perbandingan. Ia digunakan untuk membandingkan tanwin pada jamak muannas seperti مسلماتٌ dengan nun pada jamak muzakkar salim seperti مسلمون .

Tanwin 'Iwadh – Iwadh maknanya ganti. Yang digantikan itu sama ada asalnya adalah berbentuk jumlah (ayat), seperti
و أنتم حينئذٍ تنظرون . Yang dimaksudkan dengan حينئذ itu adalah
إذ بلغتْ الوحُ الحلقومَ . Kesemua perkataan dalam jumlah itu digantikan dengan tanwin.

Ia juga boleh jadi ganti kepada isim yang mufrad. Misalnya
كلٌّ قائمٌ بعمله . Semua insan akan bangkit di padang mahsyar bersama amalannya. Mana kalimah insan pada ayat tadi? Tidak ada pasal ia telah diganti dengan tanwin pada perkataan kullun.











1 comment: