MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Tuesday, February 7, 2012

KURSUS ASAS B.ARAB KOMUNIKASI - 02 - KATA GANTI NAMA (DHOMIR)




Rajah di atas menunjukkan kalimah-kalimah yang digunakan untuk ganti nama diri. Dalam istilah bahasa Arab, ia dipanggil sebagai Dhomir.

Kalau kita membahasakan mengenai orang ketiga di dalam bahasa kita, maka kita biasanya akan menggunakan 'dia', 'beliau', 'mereka berdua' dan sebagainya. Untuk orang yang berhadapan dengan kita pula kita menggunakan 'kamu', 'awak', 'engkau' dan lain-lain. Begitu juga untuk mewakili diri sendiri, kita menggunakan ganti nama 'aku', 'saya', 'kami'.

Di dalam bahasa Arab, seperti yang saya nyatakan tadi ada beberapa kalimah yang digunakan sebagai ganti nama. Perubahan kalimah-kalimah ini bergantung kepada gaya dan tujuan penggunaannya.

Jika kita ingin berbicara mengenai seseorang yang tiada depan kita, maka kita akan menggunakan kalimah-kalimah seperti هو , هما , هم.

Misalnya : Dia Ahmad - هو أحمد
: Dia Fatimah - هي فاطمة
: Mereka berdua adalah Ahmad dan Ali - هما أحمد و علي

Dibawah saya sertakan semula rajah pada pembelajaran yang lepas untuk menjadi rujukan tuan-tuan bagi melihat terjemahan setiap kalimah dhomir yang saya berikan di atas.

No comments:

Post a Comment