MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Thursday, August 23, 2012

Terjemahan Tafsir Surah Yaasin daripada Kitab Sofwah At-Tafasir (001)



Assalamualaikum wrt.. Saya dalam usaha menterjemah sedikit demi sedikit tafsir Surah Yaasin daripada kita tafsir Sofwah Attafasir. Mohon doa tuan-tuan agar dipermudahkan urusan.

Penterjemah : Al-Faqir ila 'Afwi Rabbihi Ibnu Mu'alla Al-Miftahi



Intisari Surah Yaasin

* Surah Yaasin adalah surah Makkiyah. Ia merangkumi tiga tajuk perbincangan asas iaitu : keimanan dengan hari kebangkitan, kisah penduduk sebuah kampung, serta dalil dan bukti terhadap keesaan Allah Tuhan sekalian alam.

* Surah ini dimulakan dengan lafaz qasam (sumpah) dengan Al-Quran diatas kebenaran wahyu Al-Quran. Dan benarnya risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad sollallahu alaihi wasallam. Kemudian ia menceritakan perihal orang-orang kafir Quraisy yang berterusan berada dalam keadaan tipudaya dan kesesatan. Dan mereka juga mendustakan Penghulu Para Rasul, iaitu Nabi Muhammad bin Abdullah. Lantaran itu, layaklah mereka menerima azab dan balasan Allah.

* Kemudian diceritakan pula kisah penduduk sebuah kampung bernama 'Antokiyah' yang mendustakan para rasul Allah, supaya manusia beringat perihal akibat yang bakal diterima daripada pendustaan terhadap wahyu Allah dan risalah yang disampaikan. Peringatan ini diberikan dengan cara penjelasan Al-Quran menggunakan kisah-kisah sebagai nasihat dan iktibar kepada kita semua.

* Disebutkan juga peranan seorang pendakwah yang beriman, iaitu Habib An-Najjar yang menasihati kaumnya. Lalu mereka membunuhnya dan Allah memasukkannya ke dalam syurga. Allah tidak memberi tangguh kepada para pendosa itu. Bahkan Allah mengazab mereka dengan sebuah bunyi pekikan yang membinasa dan menghancurkan mereka.

* Surah ini juga menceritakan perihal dalil-dalil qudrat dan keesaan Allah yang boleh kita lihat dalam ciptaan Allah yang menakjubkan ini. Bermula dengan bumi tandus yang dihidupkan pada tumbuh-tumbuhan. Kemudian perihal pertemuan malam dan siang, Allah hilangkan siang daripadanya. Tiba-tiba manusia berada dalam kegelapan. Kemudian perihal matahari yang terpancar hal keadaan ia beredar mengikut orbitnya dan tidak berlanggar satu sama lain. Kemudian perihal bulan yang beredar pada tempatnya. Juga perihal bahtera yang penuh sarat menanggung zuriat keturunan manusia terdahulu. Ini semua adalah dalil yang jelas pada menunjukkan kekuasaan Allah Jalla wa 'Ala.

* Juga menceritakan perihal hari kiamat dan keadaannya. Mengenai hari kebangkitan yang padanya manusia akan dibangkitkan daripada kubur. Mengenai ahli syurga dan ahli neraka. Perbezaan antara orang-orang beriman dan orang-orang yang berdosa pada hari pembalasan tersebut dimana mereka yang bahagia berada dalam taman-taman yang penuh nikmat, sedangkan mereka yang mendapat kecelakaan akan terperosok ke dalam neraka.

* Surah ini disudahi dengan topik utama, iaitu perihal Hari Kebangkitan dan Pembalasan. Surah ini menyebut juga dalil dan bukti terhadap berlakunya peristiwa ini.

No comments:

Post a Comment