MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Saturday, September 22, 2012

Nasi Lemak Akhi Kini Di Taman Setia Indah, JB

Alhamdulillah. Syukur pada Allah atas segala nikmat dan kurnia. Jualan nasi lemak pada hari keempat habis seawal jam 8 pagi. Cuma hari ini berniaga lewat sikit kerana ada kuliah Subuh di surau.

 Hari pertama berniaga Rabu lalu, saya mulakan dengan 3 kg beras. Khamis 4 kg. Semalam 5 kg dan pagi tadi 6 kg. InsyaAllah esok nak try 8 kg. Kerusi lipat yang saya bawa untuk duduk sekali-sekala, hanya menjadi aksesori tambahan kerana langsung tak berkesempatan untuknya.

 Tujuan saya ceritakan disini adalah untuk berkongsi kegembiraan dengan sahabat-sahabat FB saya yang selama ini amat banyak memberi semangat dan sokongan atas apa yang saya usahakan. Tidak terlintas pun dihati untuk berasa bangga atas apa yang saya perolehi. Saya sangat senang berkongsi cerita dengan tuan-tuan, kalau di sana ada manfaat yang boleh diambil.

 Tuan-tuan yang saya kasihi..

 Setiap kita mungkin telah, sedang atau akan melalui fasa-fasa susah dan sempit dalam kehidupan. Tapi kita juga kena perhatikan, apakah kayu ukur susah dan sempit itu? Kerana pengalaman dan peristiwa-peristiwa sekeliling kita banyak yang mengisahkan betapa insan-insan berada juga ramai yang berasa sempit dan susah. Sedangkan zahirnya, mata manusiawi kita melihat rumah mereka yang tersergam, kenderaan yang mewah adalah gambaran kesenangan mereka.

 Bagi orang yang beriman, (semoga Allah berikan saya kekuatan untuk bersungguh-sungguh berusaha jadi orang beriman) susah dan senang pada mereka sama sahaja. Kalau susah, mereka sabar dan itu adalah yang terbaik baginya. Kalau senang, dia bersyukur dan itulah yang terlebih baik baginya.

 Cuma kita kena selalu ingat, bahawa kita sebagai manusia seringkali tertewas bila dimurahkan rezeki oleh Allah. Ingatlah, rezeki sekelumit yang diberi oleh Allah itu adalah ujian. Semoga saya dan tuan-tuan lulus dengan cemerlang dalam ujian ini :)

1 comment:

  1. In Shaa Allah saya akan mencubanya tuan Imam

    Salam Hormat,
    Cikgu Abdul Aziz
    www.cikguaziz.com

    ReplyDelete