MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Wednesday, February 8, 2012

KURSUS ASAS B.ARAB KOMUNIKASI - 03- Fe'el Madhi Sepintas Lalu

Fe'el Madhi




Rajah di atas adalah contoh tasrif Fe'el Madhi, menggunakan kalimah فعل . Cuba kita lihat kotak pertama. Tiada sebarang tambahan huruf, kan? Dan kita lihat pula huruf akhir kalimah itu, iaitu huruf lam. Kita dapati ia berbaris atas. Ya, itulah yang akan berlaku pada setiap fe'el madhi. كتبَ (menulis), أكلَ (makan), اِسْتَغْفَرَ (meminta ampun) dan pelbagai lagi contoh fe'el madhi yang lain. Perhatikan huruf akhir setiap kalimah ini. Semuanya berbaris fathah (atas). Maknanya, semua fe'el madhi secara asasnya mesti diakhiri dengan baris atas, kecuali jika kita ingin menggunakannya untuk penggunaan makna lain, seperti yang saya berikan dalam contoh di atas.

Kita lihat, kotak pertama tidak dimasukkan sebarang huruf, dan ia adalah asas.

Kotak kedua, ada penambahan huruf alif. Huruf alif dalam tasrif biasanya akan menunjukkan makna dua orang. Jadi kalau perbuatan itu dilakukan oleh dua orang, kita tidak kata: علي و أحمد درسَ . Bahkan kita kata: علي و أحمد درسا .

Begitulah kita kiaskan untuk kotak-kotak yang lain.

Jangan hafal!! Cuma ingat kaedah sahaja. Jika tuan-tuan rasa wajib hafal, sedangkan tuan-tuan rasa agak berat untuk melakukannya, maka ia akan menyebabkan kita rasa bosan dan hilang semangat untuk belajar.

Baiklah. Mari kita sama-sama buat latihan ini. Kita buat terjemahan dari bahasa Melayu ke Bahasa Arab ya.






Berikut saya berikan beberapa contoh kalimah yang lain :

طَبَخَ – memasak
شَرَبَ – minum
سافَرَ – bermusafir
جَلَسَ – duduk

Saya berikan juga beberapa kata sendi asas :

إلى – ke
مِنْ – dari, daripada
فِيْ – di, dalam, pada

Juga beberapa isim istifham (kata soal) yang asas :

أَيْنَ- dimana, kemana
هل – adakah
كَيْفَ – bagaimana
لِماذا - kenapa

Dan beberapa kalimah lain yang memberi makna tempat:

البَيْت – rumah
المدرسة – sekolah
المُسْتَشْفَى – hospital
المَلْعَب – padang permainan

Berdasarkan beberapa contoh kalimah yang saya berikan ini, cuba tuan-tuan susun sendiri dan berikan saya contoh ayatnya melalui komen di bawah. Syukran jazilan :)

No comments:

Post a Comment