MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Friday, December 31, 2010

Hari Jumaat, Hari Raya


Oleh Yang Dikasihi guru saya Al-Fadhil Ustaz Umar Muhammad Noor Al-Indonisi ketika menuntut di Kolej Pengajian Islam Johor (MARSAH) yang juga salah seorang penulis di majalah Solusi.


sumber ambilan : http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=178463735510477&id=100000216592013#!/notes/umar-muhammad-noor/hari-jumaat-hari-raya/480083207895

Tulisan ini sebahagian dari artikel yg saya kirimkan ke majalash solusi isu 27 di kolum Akhir zaman. Sengaja saya muatkan di sini untuk bacaan teman-teman yang mungkin belum mendapati majalah tersebut.

Hari Raya di Syurga

Mungkin tidak ramai dari kita yang menyadari bahawa hari raya di dunia ini sebenarnya gambaran bagi hari raya yang akan kita raikan di syurga nanti. Setiap hari raya yang kita raikan di dunia, akan kita raikan kembali di syurga. Namun kegembiraan mereka pada hari itu jauh melebihi kegembiraan mereka pada hari ini.

Berkata AlHafiz Ibn Rajab Al-Hanbali dalam Lataif Al-Maarif : “Adapun hari raya kaum muslimin di syurga, maka ianya adalah hari-hari di mana mereka berziarah kepada tuhan mereka, lalu disambut dengan penghormatan yang besar. Allah bertajalli kepada mereka dan mereka memandang kepada-Nya. Maka tidak ada suatu pemberian yang lebih disukai ahli syurga daripada pemberian ini.”

Hari Jumaat dikenal di kalangan ahli syurga sebagai hari bonus (yaumul mazid). Sebab pada hari itu segala kenikmatan dan kebahagiaan yang mereka rasakan ditambahkan lagi oleh Allah Swt. Hari Jumaat adalah hari perjumpaan antara ahli Syurga dengan Pemilik Syurga yang sangat dikasihi: Allah Swt.

Bazaar Syurga

Perjumpaan itu dimulai dengan perhimpuan di Bazaar Syurga (suq al-jannah). Bazaar ini bukan untuk berjual beli, akan tetapi menjadi sebuah tempat bagi ahli syurga berjumpa satu sama lain. Setelah berkumpul, mereka lalu bersama-sama berkunjung (ziarah) ke tempat perjumpaan mereka dengan Allah Swt.

Bazaar ini adalah perwujudan solat Jumaat yang biasa kita lakukan di dunia. Apabila di dunia kita keluar dari rumah dengan elok dan bersih untuk melaksanakan solat Jumaat, maka ahli syurga keluar dari rumah mereka dengan pakaian dan kendaraan yang sangat mewa untuk menghadiri majelis perjumpaan dengan Allah Swt.

Dalam hadis Muslim dari Anas bin Malik, Rasulullah Saw bersabda: “Sesungguhnya di syurga ada sebuah bazaar (suuq) yang dikunjungi setiap Jumaat. Maka bertiup kepada mereka sebuah angin sejuk yang menyentuh wajah dan pakaian mereka dengan kesturi. Merekapun semakin bertambah tampan dan indah. Mereka lalu kembali ke isteri-isteri mereka yang menyembutnya dengan ucapan: “Kamu semakin tampan”. Mereka menjawab: “Kamu pun, demi Allah, semakin cantik dan indah.”

Jika dalam solat Jumaat kita hanya berjumpa dan bermunajat kepada Allah dengan hati kita, maka pada hari Jumaat di Syurga nanti kita melihat Allah dengan mata kita dan berbicara kepada-Nya dengan sangat akrab.

Dalam hadis panjang yang diriwayatkan Al-Tirmidzi dan Ibn Majah, Rasulullah Saw menjelaskan bahawa apabila ahli syurga memasuki bazaar itu, mereka ditempatkan dalam majelis sesuai dengan amalan masing-masing. Mereka duduk di atas kursi-kursi terbuat daripada emas, permata, berlian, perak dan lain-lain. Orang yang paling rendah darjatnya daripada mereka duduk di atas lantai pasir yang terbuat daripada kesturi.

Lalu diizinkan bagi mereka untuk menziarahi Allah. Tuhan mereka bertajalli, menampakkan zat-Nya kepada mereka, dan berbicara kepada mereka satu persatu.

Baginda bersabda: “Tidak ada seorangpun yang berada di dalam majlis tersebut melainkan diajak bicara oleh Allah Swt. Bahkan Allah Swt bertanya kepada salah seorang daripada mereka: “Wahai polan, ingatkah engkau hari ini dan ini?” Allah mengingatkannya sebahagian dosa-dosanya di dunia. Orang itu segera berkata: “Wahai tuhan, bukankah engkau telah mengampuni dosa itu?” Allah menjawab: “Ya. Karena keluasan maghfirah-Ku engkau berada di tempat ini.”

Majelis ini sangat agung. Setiap hamba yang mencintai tuhannya merasakan kegembiraan yang tak terkira setiap kali menghadiri perjumpaan ini. Mereka lalu kembali ke rumah masing-masing sambil membawa “pencerahan” di jasad dan hati mereka, lebih besar daripada yang pernah mereka rasakan setiap kali kembali daripada mendengar khutbah dan melakukan solat Jumaat di dunia.

Bersegera Hadir

Kenyataan ini patut meningkatkan motivasi yang mendorong kita bersegera untuk mendatangi solat Jumaat setiap minggu dari sekarang. Sebab kesegeraan itu akan menentukan posisi duduk kita di dalam masjid, sekaligus tempat duduk kita di majelis perjumpaan dengan Allah di dalam Syurga.

Imam Ibn Khuzaimah dalam Kitab Al-Tauhid meriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud katanya: “Bersegeralah mendatangi solat Jumaat. Sesungguhnya Allah Swt menampakkan Zat-Nya kepada ahli syurga (yang berada) di atas gunung Kafur yang putih setiap hari Jumaat. Maka kedekatan mereka ditentukan oleh kesegeraan mereka mendatangi solat jumaat.”

Berkata Ibn Taymiah dalam Majmu’ Al-Fatawa: “Perkara yang disebutkan Ibn Mas’ud ini tidak ada yang mengetahuinya kecuali Nabi atau orang yang mendengarnya dari Nabi. Jadi, jelas sekali bahawa Ibn Mas’ud mendengar keterangan ini dari Nabi Saw.”

Wednesday, December 22, 2010

Al-Quran Yang Sering Kita Lupakan



Assalamualaikum wrt

Tuan-tuan yang amat saya kasihi. Cuba kita luangkan sedikit masa kita. Tidak lama, sedikit saja. Mari kita ambil wudhuk, dan kemudian marilah kita sama-sama pegang naskhah Al-Quran di rumah kita.

Tuan-tuan, cuba kita renung naskhah itu. Adakah ia berhabuk? Berapa lama sebenarnya kita tak membaca al-Quran, jauh sekali menghayatinya.

Kita sering mengaku yang kita cintakan Allah, rindukan Allah, sayang Allah. Benarkah sebenarnya pengakuan kita ini? Saya sendiri yang menulis, adakah benar pengakuan saya? Kalau benar kita cintakan Allah, pasti hati kita juga akan sentiasa terpaut dengan Al-Quran. Kenapa tidak, sedangkan Al-Quran ini adalah himpunan warkah cinta Allah kepada kita. Allah amat cintakan kita. Allah amat kasihkan kita. Tidak sudikah kita membalas cintaNya yang maha agung ini?

Nah, jarang sangat sebenarnya kita bagi masa untuk baca Al-Quran, kan? Kenapa kita sering lalai baca Al-Quran? Kerana kurangnya rasa cinta dan kasih kita kepada Allah. Hati kita kotor. Hati yang kotor tidak akan merasa kemanisan Al-Quran.

Saidina Usman r.a berkata :

Tuan-tuan.... peluklah naskhah itu erat-erat. Marilah kita sesali kealpaan kita selama ini terhadapnya. Mari berazam selepas ini untuk selalu bagi masa untuk membaca dan menghayati isi kandungan Al-Quran.

Tuan-tuan.. peluklah naskhah yang ada pada tuan-tuan sekarang.. dan menangislah kerana Allah...

Tuesday, December 21, 2010

9 SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA


9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA

Antara mazmumah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia... Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada.. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung...

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.. yang inginkan semua perkara yg baik ada pada dirinya..

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain2. dari dirinya... Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah seelok2nya dikongsi bersama atau didermakan) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil... Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia.

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut... walau berapa banyak yg diminum tetap tak habis juga... lagipun org tamak selalu rugi...

** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

7. Ego - ibu segala mazmumah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang... Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji... Sentiasa berlakun-lakun di depan orang... Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya.. Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn apa yg kita ada.. nauzubillahi min zalik..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita... kalau dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya... Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu... bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan.
Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati...

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMAH. Makin tinggi mazmumah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmumah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. jadi.. sama-samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain.. andai kita terleka dengan dunia buruklah padahnya...

Wallahualam

- Sumber -

Friday, November 19, 2010

Iklan Santai - Nasi Lemak Akhi Kini Di Mansurah Mesir

Kemaskini terakhir pada 6/1/2011

Assalamualaikum wrt

Berikut adalah beberapa fakta mengenai Nasi Lemak Akhi :-

1. Nasi Lemak Akhi kini telah mula dijual di Restoran Ridz Cafe, Tir'ah, Mansurah.

2. Harga sebungkus nasi lemak adalah LE 5 sahaja.

3. Dibungkus seperti nasi lemak biasa di Malaysia, tidak menggunakan polistrin.

4. Resepi sambalnya adalah resepi original.

5. Dah siap bungkus. Tinggal nak makan je. Kalau pelajar perubatan nak makan di kuliah, sudu percuma akan diberikan.

7. Kebiasaannya Ayam Goreng 5000 Ridz Cafe dan beberapa lauk lain seperti Rendang Ayam dan Sambal Tumis Udang akan menjadi menu tambahan untuk nasi lemak dengan harga yang berlainan.

8. Kalau sedap, pujilah Allah kerana Dia yang beri rasa sedap dan lazat pada kita. Kalau tak sedap, ia adalah atas kekurangan saya sendiri (walaupun hakikatnya datang dari Allah juga). Saya sedia ditegur secara membina dan beradab untuk penambah baikan.

Seputar Suasana Jualan Nasi Lemak Di Ridz Cafe





Pengurus Ridz Cafe, Ustaz Saiful Bahari




Nasi lemak yang ditempah oleh Perubatan Cawangan Mansurah semasa program LIFE. Berjumlah 230 semuanya. Boleh tahan juga sakit pinggang membungkus.. hihi.. :)

Tempahan

30 bungkus = LE 5.00 setiap satu dan free 2 bungkus.

50 bungkus = LE 4.75 setiap satu dan free 3 bungkus.

60 - 150 bungkus (maksima) = LE 4.50 setiap satu berserta menu special seperti Rendang Ayam atau Sambal Tumis Udang diberi percuma (untuk 4 orang).

Sekiranya ada mana-mana persatuan atau individu yang ingin memborong nasi lemak kemudian menjualnya, harga setiap bungkus adalah LE 4.50 dan harga cadangan untuk penjualan semula adalah LE 5.00. Had minima untuk borong adalah 20 unit.

Hubungi saya Akhi Ahmad Kamil di talian 014 5780942.

Saya galakkan sahabat-sahabat sekitar Mansurah ni untuk add id nasilemak_akhi@yahoo.com untuk sebarang makluman terkini.

Syukran, selamat menikmati Nasi Lemak Akhi di Mansurah Mesir ni.. :)

Monday, November 8, 2010

Jawapan Kepada Tohmahan

Assalamualaikum wrt

Saya dapat mesej di shoutbox,



Di bawah saya letakkan semula entri lama saya dari blog yang sebelum ini. Mudah-mudahan terjawab apa yang ditimbulkan oleh saudara yang bertanya, dan kita semua sebagai seorang Muslim dapat sentiasa berbaik-baik antara satu sama lain. :)

Sumber : Salam Idul Adha Buat Keluarga Tercinta

Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar


Wa Lillah al-Hamd


Assalamualaikum wrt.


Terubat sungguh rasanya hati ini bila dapat berbual dengan mak, abah dan adik-adik sebentar tadi menggunakan YM. Rindu sangat rasanya. Lebih-lebih lagi bila mak yang baru sahaja pulang berewang di masjid qaryah bergegas menuju komputer Amiruddin, adik bongsu saya sebaik sahaja dia dapat tahu saya yang sedang di talian.


Walaupun agak sukar untuk membuat panggilan kerana line yang agak sibuk, maklumlah Hari Raya namun setelah beberapa cubaan berjaya juga. Sayu hati ini bila Amiruddin beritahu yang mak rindu nak dengar suara saya dan zaujah.




libra_beb (11/27/2009 10:16:10 AM): mak nk tngk gmbr blong


ibnu_mualla (11/27/2009 10:16:16 AM): mak da balik eh


ibnu_mualla (11/27/2009 10:16:22 AM): gambar kat sini ke


libra_beb (11/27/2009 10:16:34 AM): ah2


ibnu_mualla (11/27/2009 10:16:43 AM): jap


libra_beb (11/27/2009 10:17:13 AM): mk nk dgr suara blomg


libra_beb (11/27/2009 10:17:20 AM): call laa cpt balong :)


ibnu_mualla (11/27/2009 10:18:21 AM): jap ye


ibnu_mualla (11/27/2009 10:18:23 AM): line sibuk sikit


libra_beb (11/27/2009 10:18:30 AM): mk cakap..


libra_beb (11/27/2009 10:18:44 AM): mk rindu suara blong


ibnu_mualla (11/27/2009 10:18:52 AM): jap tengah try


libra_beb (11/27/2009 10:19:03 AM): mk nk dgr suara kk faridah skali


Berkaca juga kelopak mata saya membaca semula perbualan kami tadi. Teringat masa-masa indah sedari kecil hinggalah sekarang. Kenangan saya dan keluarga tercinta. Di dalamnya ada yang manis, terkadang terpalit juga pahitnya. Padanya ada suka, terkadang singgah juga dukanya. Itulah fitrah Allah yang difitrahkan kepada semua hamba-Nya.


Satu masa dulu ketika Allah menguji keluarga kami dengan keterbatasan keperluan hidup, mak lah sayap kiri yang paling kuat membantu abah demi meneruskan kehidupan kami adik-beradik. Saya masih ingat, dengan memasukkan duit belanja sekolah sebanyak 5o sen ke dalam sapu tangan, mak kemudiannya mencium dan membelai rambut saya sambil berdoa.


Untuk mendapat duit lebih untuk belanja sekolah, saya yang pada ketika itu berusia 9 tahun minta pada mak agar membuat nasi lemak dan kuih-muih, dan saya sanggup pergi menjaja dari flat ke flat. Alhamdulillah Allah itu Rahman dan Razzaq. Dari sebakul, jadi dua bakul sehari. Dari seorang, kemudian adik-adik saya pun turut berminat dengan 'komisyen' yang diberi oleh mak. Dari situ bermulalah siri bisnes nasi lemak mak sampai sekarang. Kepada para 'pencinta' nasi lemak sekitar Johor Bahru, dijemput datang ke Gerai Nasi Lemak Cik Ani yang kini beroperasi di Medan Selera Taman Universiti Skudai. Hehe, xpe ke promote kat sini ni ;)


Kepada abah dan mak, Kamil dan Faridah disini memohon ampun dan maaf atas segala salah silap baik yang sengaja atau tidak. Halalkan segala didikan dan tarbiyyah yang diberi selama ini. Tiada apa yang Kamil mahukan daripada mak dan abah, kecuali keredhaan kalian. Tiada nilainya ilmu dan amal yang seorang anak peroleh dan lakukan kalau tidak diiringi dengan redha kedua orangtuanya.

Kepada adik-adik, Abanglong minta maaf segala salah silap ye. Kalau ada tersinggung kata, tertinggi suara itu semua tidak lain hanyalah kerana mahu melihat kita semua menjadi hamba Allah yang soleh dan bertaqwa. Berkhidmatlah sepenuh dan seikhlas hati kepada mak dan abah. Gembirakan mereka selagi kita masih diberi peluang melakukannya. Semoga kita akan kekal menjadi keluarga, hingga ke syurga nanti insyaAllah.

Salam Idul Adha dari kami jauh di Bumi Anbiyak.


Assalamualaikum wrt.

*tamat*

Saya maafkan khilaf saudara yang menulis mesej di shoutbox saya. Cuma saya harap lepas ni boleh lah bertanya kepada saya terus secara peribadi.. :)

Friday, October 1, 2010

Rindu Yang Terubat - Koleksi Fatwa Syeikh Atiyyah Saqr rahimahullah

Hampir dua bulan setengah rasanya saya memendam rindu untuk mendengar audio soal jawab agama oleh Al-Allamah Fadhilatus Syeikh Atiyyah Saqr rahimahullah. Beliau adalah salah seorang ulama Mesir yang amat dihormati dan diakui keilmuannya. Koleksi soal jawab dan fatwa beliau yang berada dalam simpanan 'external hardisk' saya, hilang bersama dengan beberapa barang berharga yang lain ketika rumah saya dipecah masuk tanggal 13 Julai lepas.

Pada saya, hilang kamera, duit, telefon bimbit dan laptop, bukanlah perkara yang perlu diratapi. Ia adalah ujian Allah. Namun hilang fail-fail penting berkenaan pengajian, koleksi kuliah daripada para ulama, serta himpunan terjemahan dan artikel tulisan sendiri adalah perkara yang pada saya amat menyedihkan. Lebih-lebih lagi himpunan soal-jawab oleh Fadhilatus Syeikh Atiyyah rohimahullah yang sering saya tekuni, dan berazam untuk menterjemahkannya demi manfaat umum.

Jawapan beliau terhadap soalan yang diajukan kepadanya adalah sangat kemas, disiplin dan berwibawa. Di Malaysia, Ustaz Azhar Idrus adalah antara tokoh ilmuwan yang mengkagumi Syeikh Atiyyah Saqr, dan sering menyandarkan rujukan jawapannya kepada ulama besar ini.

Riwayat Hidup Syeikh Atiyyah Saqr

Sumber : blog ainulyaqin

Nama beliau ialah Sahibul Samahah Fadhilatul Syeikh Atiyyah Muhammad Atiyyah Saqr. Beliau masyhur dengan panggilan Syeikh Atiyyah Saqr. Dilahirkan di perkampungan Behna Bai, Zaqaziq Syarqiyyah pada hari Ahad tanggal 4 Muharram 1333 hijriyyah bersamaan 22 November 1914 masihi.

Beliau mula menghafaz al-Quran ketika berumur 9 tahun dan beliau mula meminati dan mempelajari bidang fiqh ketika berusia 10 tahun. Beliau memulakan pengajian secara formal di sebuah sekolah rendah yang terdapat di kampung beliau, Behna Bai. Minat beliau pada ilmu tidak pernah berkurang. Ini dibuktikan apabila beliau melanjutkan pengajiannya ke Sekolah Tinggi Agama di Zaqaziq (Maahad Zaqaziq al-`Ali al-Dini) pada tahun 1928. Beliau mendapat Shahadah Aliyah (Sijil Tinggi) pada tahun 1941 dalam bidang Usuluddin pengkhususan bidang dakwah.

Sudah menjadi resam bagi seorang ulama pendakwah yang tidak akan berhenti rehat walaupun sedetik, sebaik menamatkan pengajian, beliau terus berkhidmat di Kementerian Waqaf (agama) Mesir sebagai imam, khatib dan tenaga pengajar di Masjid Abdul Karim Ahmadi yang terletak di Bab al-Sya’riyyah di Qaherah pada 16 Ogos 1943. Kemudian pada bulan Februari 1944, beliau ditugaskan ke Masjid Al-Arba’in Al-Bahri (sekarang dengan nama masjid Ammar bin Yasir) di Giza.

Kerja-kerja dakwah yang beliau laksanakan tidak terhenti setakat itu sahaja malahan beliau juga turut menjadi wakil bagi al-Azhar pada tahun 1945 untuk menjadi penceramah di beberapa tempat di bumi Kinanah ini. Antaranya di Tahta Jarjawiyah, Suez , Raksu Al-Gharbiyyah dan juga Qaherah.

Antara jawatan yang pernah disandang oleh al-Marhum Fadhilatul Syeikh Atiyyah Saqr sepanjang terlibat sebagai pendakwah ialah beliau pernah memegang jawatan sebagai pensyarah di jabatan pengajian agama Islam dan Bahasa Arab bagi peringkat PHD. Beliau turut diamanahkan sebagai pengarah bagi Jabatan Syeikhul Azhar dan salah seorang daripada ahli jawatankuasa Majma’ Buhuts Islamiyyah (Majlis Kajian Dan Penyelidikan Islam) di Mesir. Beliau juga turut diamanahkan untuk menjadi penasihat kepada Menteri Keagamaan Mesir, juga sebagai Ketua Lajnah Fatwa dan sebagainya.


Walaupun sibuk dengan tugas yang diamanahkan ini, amanah ini tidak menghalang beliau untuk bertanding di dalam pilihanraya dan menjadi ahli Dewan Rakyat pada 1984. Selepas itu beliau memegang jawatan sebagai ahli Parlimen Kerajaan Mesir pada tahun 1989. Kepercayaan masyarakat tidak pernah luntur terhadap kebolehan Syeikh Atiyyah Saqr. Sekali lagi beliau diberi kepercayaan untuk memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Jabatan Sunnah dan Sirah bagi Majlis Tertinggi Agama Islam yang terletak di bawah seliaan Kementerian Keagamaan Mesir pada tahun 1991.

Khidmat al-Marhum Syeikh Atiyyah Saqr juga bukan hanya semata-mata tertumpu di Mesir sahaja bahkan masyarakat luar juga tidak mahu ketinggalan untuk menumpang keberkatan ilmu yang Allah swt kurniakan kepada beliau. Beliau pernah berkhidmat di Kementerian Keagamaan Negara Kuwait pada 1972 selama tujuh tahun. Beliau juga turut pernah mengadakan lawatan rasmi dan tidak rasmi di dalam menyampaikan misi dakwah. Antara negara yang pernah beliau kunjungi ialah Iran dan Indonesia (1971), Libya (1972), Bahrain (1976), Algeria(1977), Senegal, Negeria, Amerika Syarikat, Pakistan, Bangladesh, Iraq, Paris, London, Malaysia, Brunei, Singapura dan Negara Soviet.

Al-Marhum Syeikh juga sering terlibat di dalam rancangan-rancangan agama yang disiarkan di corong-corong radio dan di kaca televisyen. Penulisan beliau juga banyak memberi manfaat kepada pembaca.

Pemergian al-Marhum sangat dirasai oleh setiap umat Islam khususnya kepada golongan yang mencintai para ulama. Al-Marhum kembali ke rahmatullah pada pagi 18 Zul Qa'dah 1427 bersamaan 9 Disember 2006 di rumah beliau di St. Theresa, Syubro. Umat Islam telah kehilangan sebutir lagi mutiara yang sangat berharga. Semoga roh beliau ditempatkan bersama para anbiya' dan auliya' al-solihin. Al-Fatihah.


Rindu Yang Terubat

Pagi ini terlintas di hati saya untuk cuba mencari audio soal jawab yang sama di Google. Sebelum ini saya pernah membuat carian, tapi tak berhasil. Namun saya rasa saya perlu terus mencuba, mana tahu ada rezeki.

Alhamdulillah, akhirnya saya bertemu juga dengan fail-fail koleksi soal jawab oleh Syeikh Atiyyah Saqr. Rupanya ia 'terselit' di dalam laman web yang saya sering kunjungi sebenarnya untuk download bacaan al-Quran, iaitu Islamway.com. Lucu juga bila dikenang kerana boleh dikatakan tiap minggu, sekurang-kurangnya sekali saya akan membuka laman web ini dan download bacaan Al-Quran. :)



Kepada tuan-tuan yang ingin download koleksi soal jawab Syeikh Atiyyah Saqr, bolehlah download disini. Semoga kita sama peroleh manfaat daripadanya. Amin. :)

Gambar-gambar Buat Mereka Yang Berfikir

Assalamualaikum. Tuan-tuan, mari kita hayati gambar-gambar ini. Walaupun mungkin kita dah selalu lihat, tapi marilah kita lihat lagi kali ini, dengan matahati...

Sarang lebah yang membentuk Lailaha illallah Muhammad Rasulullah

sarang lebah membentuk kalimah Allah

sarang lebah membentuk kalimah Allah lagi

Kalimah Muhammad di langit

Kalimah Allah Muhammad pada daging


Kalimah Allah terbentuk pada lubang semut, di pasir


" Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar mengandungi tanda-tanda kebesaran Allah kepada kaum yang berfikir " Surah ar-Ra'du ayat 13

PULANGKAN WANG SUMBANGAN KERANA HASIL JUDI??

Sumber : Artikel Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Tindakan penerima wang bantuan kerajaan Pulau Pinang memulangkan kembali wang tersebut boleh dinilai dari dua sudut iaitu sudut politik dan sudut agama atau hukum. Saya tidak berhasrat menyentuh isu terbabit dari sudut politik kerana ia bukan bidang saya. Cuma jika, tindakan tersebut jika dijadikan ikutan, nanti kita akan dapat melihat kebanyakan orang miskin di Malaysia memulangkan wang bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri, kerajaan pusat dan syarikat. Ini kerana sebahagian pendapatan kerajaan negeri dan pusat juga adalah dari sumber haram seperti cukai pusat judi, pelaburan haram, riba, pusat hiburan, rumah urut ‘pelacuran' dan sebagainya. Justeru bantuan mungkin sahaja diambil dari wang haram tersebut.

DARI SUDUT HUKUM

Jika dilihat dari sudut hukum, jika tindakan warga emas tersebut dibuat atas dasar kononnya wang dipulang kerana ia tidak bersih dan haram, tindakan mereka adalah SALAH lagi terkeliru dengan cakap-cakap orang yang tiada memahami hukum Islam. Ini kerana dari sudut hukum, faqir dan miskin HARUS menerima sebarang sumbangan yang diberikan oleh pihak kerajaan negeri, walaupun diketahui kerajaan negeri mempunyai sumber wang yang HARAM.

Fakta berikut perlu difahami:

1. Wang kerajaan negeri Pulau Pinang ( dan lain-lain tentunya) adalah bercampur.

Para ulama telah membahaskan persoalan penerimaan sumbangan, derma atau menikmati juadah makanan dari individu yang mempunyai pendapatan bercampur antara halal dan haram. Majoriti ulama telah sepakat bahawa selagi mana harta si pemberi itu bercampur selagi itulah kita orang biasa boleh menerima hadiah, sumbangan, derma, menikmati makanan yang disediakan mereka.

Hal yang sama terpakai untuk sesebuah syarikat dan kerajaan, selagi sumber perolehan mereka bercampur, selagi itu HARUS untuk kita menerima gaji atau upah atau apa jua dari kantung mereka, selagi tugas dan cara kita memperolehinya adalah betul. Itu adalah hukum untuk orang biasa, maka jika penerima itu adalah warga yang memerlukan seperti faqir dan miskin, ia sudah tentu jauh lebih jelas KEHARUSANNYA. Malah terdapat dalil yang jelas berkenaan keharusan terbabit. Kes yang sama terpakai untuk kerajaan pusat yang menerima sumber pendapatan dari sumber judi, riba, arak, babi, rumah urut pelacuran dan sebagainya. Selain itu, juga turut menerima sumber halal seperti hasil minyak, jualan komoditi dan sebagainya.

2. Wang itu sendiri tidak najis atau haram pada zatnya.

Wang dan harta hanya dikira haram atau halal pada cara mendapatkannya dan membelanjankannya, ia dinamakan haram dari sudut hukmi bukan ‘hissi'. Ia tidak berpindah dari seorang kepada yang lain. Ia bukan seperti najis yag berpindah apabila disentuh oleh seeorang.

3. Bagaimana jika benar-benar sumbangan dari terus dari kantung wang judi, riba dan rasuah?.

Jika keadaan itu berlaku, ia masih lagi HARUS DITERIMA oleh Faqir, miskin dan digunakan untuk maslahat umum seperti sumbangan warga emas, pembinaan jalanraya, pembersihan dan sebagainya. Itu adalah ijtihad majoriti mazhab silam dan ulama kontemporari. Termasuklah, Majlis Fiqh Antarabangsa OIC, Majlis Fatwa Eropah, Majma Buhuth Mesir[1], Al-Lajnah Al-Daimah, Arab Saudi[2] dan ribuan ulama perseorangan seperti Imam Al-Ghazali, Imam An-Nawawi, Syeikh Al-Qaradawi , Syeikh Az-Zarqa[3], Syeikh Faisal Al-Maulawi dan ramai lagi. Derma bagi wang haram tidak mampu dipulangkan semula kepada tuannya ini hendaklah disedeqahkan kepada orang faqir miskin telah difatwakan harus oleh majoriti mazhab utama Islam ( Hasyiah Ibn ‘Abidin, 6/443 ; Fatawa Ibn Rusyd, 1/632 ; Al-Qawaid, Ibn Rejab, hlm 225 )

PANDANGAN ULAMA MAZHAB

Ulama hanafi menyebut :-

والملك الخبيث سبيله التصدق به, ولو صرف في حاجة نفسه جاز . ثم إن كان غنيا تصدق بمثله

Ertinya : Pemilikan kotor ( haram) jalan keluarnya adalah disedeqahkannya, malah jika pemilik itu seorang faqir), ia bleh mengambil untuk dirinya sendiri, kemudian, jika selepas itu dia menjadi kaya, hendaklah dia mendermakan wang haram (yang pernah diambilnya sewaktu miskin dahulu) ( Al-Ikhtiyar Li Ta'lil al-Mukhtar, 3/61)

Ulama mazhab Maliki seperti Al-Qarafi dan Ad-Dawudi menjelaskan wang haram tidak hanya terhad untuk diberikan kepada faqir dan miskin sahaja tetapi juga apa-apa pembangunan dan kegunaan yang memberi manfaat kepada umum menurut budi bicara dan penilaian pemerintah adil. Jelasnya, mazhab maliki juga setuju faqir, miskin malah warga emas yang memerlukan boleh menerima wang sedemikian tanpa masalah. ( rujuk Al-Dzakhirah, 5/69)

Ulama Mazhab Syafie, Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Imam al-Ghazali yang berkata:

وإذا دفعه - أي المال الحرام- إلى الفقير لا يكون حراماً على الفقير , بل يكون حلالا طيبا

Ertinya : sekiranya wang haram itu diberikan kepada faqir miskin, ia tidaklah haram ke atas faqir ( dan miskin), bahkan ia adalah halal lagi baik untuk mereka. ( Al-Majmu' , 9/428)

Imam A-Ghazzali juga menjawab keraguan beberapa ulama lain :-

وقول القائل: لا نرضى لغيرنا ما لا نرضاه لأنفسنا فهو كذلك ولكنه علينا حرام لاستغنائنا عنه وللفقير حلال إذا حلّه دليل الشرع وإذا اقتضت المصلحة التحليل وجب التحليل

Ertinya : Menjawab kata-kata orang yang berkata : "Kita tidak sepatutnya redha untuk diberikan kepada orang lain sesuatu yang kita tidak redha untuk kita". Memang benar sebegitu, namun dalam kes wang haram yag dimiliki, ia haram ke atas diri kita (pemilik) untuk menggunakannya, namun ia bagi faqir, miskin adalah halal, kerana telah ada dalil syara' yang menghalalkannya dan di ketika wujud kebaikan dari pemberian tersebut (kepada penerima), maka wajiblah diberikan. (Ihya Ulumiddin, 2/212)

Syeikh al-Qaradawi ketika membicara hal pengagihan wang haram berkata :

إذن ما دام هو ليس مالكا له, جاز له أخذه والتصدق به على الفقراء والمساكين أو يتبرع به لمشروع خيري

Ertinya : Oleh itu, selagi wang haram (yang dimiliki seseorang itu tidak diiktiraf oleh syaraa' sebagai miliknya), harus bagi pemegang itu untuk ambilnya dan disedeqahkan kepada faqir miskin atau didermakan kepada projek-projek kebaikan (untuk maslahat umum). ( Fatawa Mu'asiroh, 1/606)

RINGKASAN DALIL

Terdapat banyak sekali dalil yang dijadikan sandaran oleh majoriti ulama, terdiri dari hadis-athar, qiyas dan logik aqal. Antara hujjah yang dipegang bagi mengharuskan ‘derma' wang haram yang tidak diketahui tuannya, cukup sekadar memaklumkan beberapa secara ringkas:-

1. Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a pernah bertaruh (di awal Islam) dengan seorang Musyrik (yang mencabar ketepatan Al-Quran dari surah Ar-Rum ayat pertama dan kedua yang mengisyaratkan kejatuhan Rom) iaitu kerajaan Rom akan tewas. Kemudian apabila Rom benar-benar jatuh, Sayyidina Abu Bakar dikira sebagai pemenang dan telah memperolehi harta pertaruhan itu (ianya haram kerana judi dan tujuan Abu Bakar hanyalah untuk membuktikan kebenaran al-Quran). Apabila Sayyidina Abu Bakar datang kepada Rasulullah s.a.w menceritakan perihal harta perolehan pertaruhan itu, Rasulullah bersabda :

هذا سحت فتصدق به

Ertinya : Ini kotor, sedeqahkan ia. (At-Tirmizi . 16/22 ; At-Tirmizi : Sohih)

Selepas peristiwa ini, barulah turun perintah pengharaman judi secara sepenuhnya sekalipun dengan orang kafir. (Tafsir At-Tabari, 20/16) Kisah ini dengan jelas menunjukkan Nabi tidak mengarahkannya dikembalikan kepada si Kafir, tetapi disedeqahkan untuk tujuan umum dan kebaikan ramai.

2. Selain itu, hujjah utama para ulama dalam hal mendermakan wang haram seperti wang rasuah yang dibawakan oleh Ibn Lutaibah, Nabi meletakkan wang ini di baitul mal dan diagihkan kemudiannya kepada faqir miskin dan kepentingan awam.[4]

3. Terdapat juga athar dari Ibn Mas'ud yang diriwayatkan oleh Al-Bayhaqi 6/188 dan banyak lagi.

KESIMPULAN

  • Warga emas, faqir dan miskin di pulau pinang dan mana-mana negeri dan Negara lain, DIHARUSKAN untuk menerima sumbangan dari mana-mana kerajaan negeri, syarikat dan individu selagi mana harta mereka (pemberi sumbangan) itu bercampur antara wang halal dan haram. atau dalam kata lainnya, harta mereka masih ada yang neutral dan halal.

  • Sekiranya mereka ingin memulangkan semula wang tersebut, itu juga harus hukumnya. Kerajaan negeri boleh selepas itu memberikan sumbangan dari poket kanan mereka dan wang dipulang itu masuk poket kiri kerajaan. Ia akan jadi sama sebenarnya.

  • Sebaiknya penyumbang tidak kira kerajaan, syarikat dan sepertinya; tidak mendedahkan sumber pemerolahan harta yang disumbang agar tidak mengelirukan penerima sebagaimana kes yang berlaku ini

  • Mereka juga HARUS untuk menerima wang sumbangan dari penyumbang tadi, walaupun jelas ia adalah dari hasil yang haram seperti judi lumba kuda rasuah, riba dan sebagainya. Tiada kotor pada wang yang diterima oleh mereka, kerana mereka adalah penerima yang diiktiraf oleh syara'. Manakala dosa hasil dari pemerolehan wang itu hanya ditanggung oleh pelaku dosa dan ia tidak merebak kepada penerima dari kalangan faqir miskin dan yang memerlukan.

  • Jika dilihat dari sudut hukum dan agama, warga yang menerima sumbangan terbabit TIDAK PERLU SAMA SEKALI memulangkan semula wang yang diterima.

  • Namun jika dilihat dari strategi politik pihak tertentu, tindakan tersebut di luar fokus artikel ini.

Sekian

Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

30 Sept 2010

Program Da'wah dan Ilmiah AL-HABIB UMAR BEN HAFIDZ AL-HADRAMI ke Malaysia

Program Da'wah dan Ilmiah AL-ALLAMAH AL-HABIB UMAR BEN HAFIDZ AL-HADRAMI ke Malaysia / Zukaedah 1431H.

Tarikh dan tempat seperti berikut :




ANDA ADALAH DIJEMPUT HADIR & MOHON SEBAR-SEBARKAN

Saturday, September 25, 2010

Bahana Cinta Tidak Ikut Syariat - "Tetap Sayang Pembunuh Anak!"


Seorang 'ibu', Siti Nurhanim Aziz benar-benar mengejutkan seluruh rakyat Malaysia dengan pengakuannya yang masih mencintai kekasihnya Mohd Fazli Azri berumur 28 tahun walaupun kekasihnya ini adalah pembunuh kepada anaknya Syafiah Humaira, 3 tahun. Sukar untuk diklasifikasikan jenis ibu yang seperti ini.

Rasa cinta dan tidak pernah marah kepada pembunuh hatta dalam situasi yang seperti ini adalah sesuatu yang amat menyalahi fitrah manusiawi. Bukan sahaja manusia, bahkan haiwan yang tak berakal itu juga marah bila anaknya diganggu, apatah lagi dibunuh.


Kronologi Pembunuhan - sumber : myberita.com

‘Jangan pulaukan kami sekeluarga’ – (08-04-10)
KUALA KUBU BHARU: “Tolonglah jangan pulaukan kami sekeluarga,” rayu ibu Mohd Fazli Azri Jamil, yang menghadapi tuduhan membunuh adik Syafiah Humaira Sahari, mangsa yang didera sehingga mati, bulan lalu. Norhaziah Yusof, 52, dengan berlinangan air mata, meluahkan rasa kesal kerana mereka sekeluarga turut dipersalahkan dan dipulaukan penduduk kampung atas kejadian yang berlaku terhadap Syafiah, 3. “Tolonglah, anak saya (tertuduh) belum lagi disabitkan bersalah oleh mahkamah atas tuduhan membunuh Syafiah, jadi jangan jatuhkan hukuman kepadanya dan kami sekeluarga.

“Saya seorang ibu, saya yang mengandung, melahirkannya (tertuduh) dan saya lebih mengenali siapa sebenarnya anak saya. Dia baru dituduh di mahkamah, perbicaraan belum bermula dan kita sendiri masih belum tahu siapakah sebenarnya menyebabkan kematian Syafiah,” katanya. – Berita Harian

Pemandu teksi mengaku tidak bersalah tuduhan bunuh Humaira – (23-04-10)
SHAH ALAM: Pemandu teksi Mohd Fazli Azri Jamil, 28, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi di sini, pagi ini terhadap tuduhan membunuh anak teman wanitanya, Syafiah Humaira Sahari, 3, Februari lalu.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan. Syafiah Humaira dilaporkan meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Kuala Kubu Bharu selepas mengalami pendarahan di otak dan pecah pada bahagian abdomen. Jenazah mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kuang, Sungai Buloh, 27 Februari lalu.

Perbicaraan kes bunuh Syafiah Humaira bermula – (08-06-10)
SHAH ALAM: Perbicaraan kes pembunuhan seorang kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari, bermula hari ini.

Ibu kanak-kanak malang itu, Siti Norhanim Aziz, 25, menjadi saksi kedua pendakwaan, memberi keterangan terhadap pemandu teksi, Mohd Fazli Azri Jamil, 28. Mohd Fazli sebelum ini mengaku tidak bersalah mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, membunuh Syafiah Humaira di padang bola di sebuah kawasan perumahan kos rendah di Ulu Yam Lama, Batang Kali, Hulu Selangor, pada 25 Februari lalu. Siti Norhanim memberitahu mahkamah beliau berkahwin dengan suaminya, Sahari Usul, seorang anggota polis yang kini ditahan di reman di Penjara Sungai Buloh, membabitkan satu kes bunuh.

Pelajar lihat tertuduh pijak perut kanak-kanak – (08-06-10)
SHAH ALAM: Saksi pendakwaan keenam kes pembunuhan kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, beliau melihat tertuduh memijak perut seorang kanak-kanak

Pelajar tingkatan enam, Ahmad Fikrihalis Zakaria, memberi tahu mahkamah, beliau melihat tertuduh yang juga pemandu teksi, Mohd Fazli Azri Jamil, 28, menendang bahu kiri kanak-kanak itu sehingga mangsa terpelanting ke belakang. Katanya, ketika beliau sedang menghentikan motosikal yang dinaikinya, tertuduh yang dikenalinya sebagai Mat, berkata kepadanya: “Pernah nampak tak budak kena terajang?” Mohd Fazli dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, kerana membunuh Syafiah Humaira di padang bola di sebuah kawasan perumahan kos rendah di Ulu Yam Lama, Batang Kali, Hulu Selangor, pada 25 Februari lalu.

Pagi tadi, ibu kanak-kanak malang itu, Siti Norhanim Aziz, 25, yang juga saksi kedua pendakwaan, memberi keterangan.

‘Abang Mat pijak, tendang Umairah’ – (10-06-10)
SHAH ALAM: Tiga pelajar yang menjadi saksi kes bunuh kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Umairah Sahari, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, semalam, mereka nampak tertuduh, Mohd Fazri Azri Jamil, 28, memijak, menendang dan menyeret serta menutup pintu teksinya sehingga terkena kanak-kanak itu. Ketiga-tiga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Mashor itu masing-masing berkata, mereka melihat kejadian itu berlaku di padang kawasan perumahan kos rendah Ulu Yam Lama, Batang Kali, jam 6.30 petang, 25 Februari lalu. Saksi ketujuh pendakwaan, Muhammad Faleeq Hakimi Zazali, 16, berkata pada hari kejadian, beliau singgah di padang berkenaan untuk menonton permainan bola sepak.

Katanya, ketika berada di situ, beliau terlihat seorang budak perempuan tercampak selepas tertuduh menendang bola yang dipegang kanak-kanak itu.

Selepas tercampak, katanya, tertuduh yang dikenalinya sebagai Abang Mat, menyuruh kanak-kanak itu bangun tetapi mangsa enggan berbuat demikian menyebabkan tertuduh menyeretnya dan mencampaknya keluar dari padang itu.

“Kemudian Abang Mat tarik tangan budak itu suruh bangun. Budak itu jatuh semula. Abang Mat suruh budak itu duduk dan budak itu duduk sebelum Abang Mat sepak (tendang) bahunya.
“Saya nampak Abang Mat memijak perut mangsa selepas menyepak bahunya,” katanya pada hari kedua perbicaraan kes terhadap Mohd Fazli Azri yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, membunuh Syafiah Humaira di padang bola kawasan perumahan kos rendah di Ulu Yam Lama, Batang Kali, Hulu Selangor, 25 Februari lalu.

Nenek nampak kesan cucuh api rokok di lutut cucu – (11-06-10)
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini semalam diberitahu, kesan calar dan kesan seperti dicucuh dengan api rokok pada badan seorang kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari, mula ditemui neneknya sejak awal tahun ini, iaitu setiap kali selepas cucunya pulang dari rumah tertuduh kes itu.

Darah profil DNA mangsa tak sepadan – (12-06-10)
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini, semalam diberitahu kesan darah pada sarung bantal, baju T berwarna putih, baju kanak-kanak dan kasut bola sebelah kiri yang didakwa digunakan untuk memijak kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari tidak sepadan dengan profil asid deoksiribonukleik (DNA) kanak-kanak itu.

Mangsa sudah mati ketika diperiksa – (12-06-10)
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini, semalam diberitahu kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari sudah meninggal dunia ketika dibawa ke Klinik Neminder Singh oleh seorang lelaki yang mendakwa kanak-kanak itu terjatuh daripada motosikal. Saksi ke-17 pendakwaan, Dr Neminder Singh, 35, berkata kanak-kanak itu diterimanya dalam keadaan tidak bergerak, tiada sebarang tindak balas dan tidak sedarkan diri. “Saya memeriksa nadinya tetapi tiada. Anak mata pesakit tidak bertindak balas. Jantung pesakit juga tidak berdegup,” katanya ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya, Zureen Elina Mohd Dom.

‘Syafiah menyorok bila nampak Mat’ – (17-06-10)
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini, semalam, diberitahu sikap kanak-kanak berusia tiga tahun, Syafiah Humaira Sahari mula berubah menjadi pendiam berbanding sikap biasanya yang periang, selepas kanak-kanak itu tinggal di rumah tertuduh, Mohd Fazli Azri Jamil, selama dua minggu, sebelum cuti Tahun Baru Cina tahun ini. Datuk mangsa, saksi ke-29, Aziz Sahar, 51, ketika memberi keterangan terhadap pemandu teksi, Mohd Fazli Azri, 28, berkata Syafiah Humaira kelihatan takut dan kadang kala ingin menyorok di belakang beliau setiap kali ternampak tertuduh yang dipanggil ‘Mat’ itu. “Saya tidak berapa kenal Mat secara peribadi tetapi dia ada datang ke rumah untuk mengambil dan menghantar anak saya pulang kerja dengan teksi. Mat juga ada datang tiga atau empat kali mengambil anak saya dan Syafiah (Humaira) pergi ke rumahnya.

Nasib tertuduh kes bunuh Syafiah Humaira ditentukan 22 September – (07-09-10)
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 22 September ini bagi memutuskan sama ada Mohd Fazli Azri Jamil, pemandu teksi yang didakwa membunuh anak teman wanitanya pada Februari lalu, akan dibebaskan atau dihukum mati.

Hakim Datuk Mohtarudin Baki menetapkan tarikh itu selepas selesai mendengar hujahan daripada kedua-dua pihak di akhir kes pembelaan hari ini. Sepanjang perbicaraan yang bermula 7 Jun lepas, mahkamah telah mendengar keterangan daripada 33 orang saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan. Mohd Fazli, 28, didakwa membunuh Syafiah Humaira Sahari, tiga tahun, di padang bola sepak Jalan Utama, Kawasan Rumah Murah, Batu 30, Ulu Yam Lama, Batang Kali pada 6.30 petang 25 Februari lalu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Mohd Fazli dihukum gantung selepas didapati bersalah bunuh Syafiah Humaira – (22-09-10)
SHAH ALAM: Pemandu teksi, Mohd Fazli Azri Jamil dijatuhi hukuman mati selepas didapati bersalah membunuh anak teman wanitanya yang berusia tiga tahun pada Februari lalu.

Semoga kes ini menjadi pengajaran kepada mereka diluar sana..

KEMASIKINI ! 23 September

Astagfirullahalazim…! ada juga manusia berhati begini. Mungkin ini yang dinamakan cinta sejati, tapi berpada-padalah. Kekasih kepada pemandu teksi tersebut menyebut -

“Saya tidak pernah marahkan dia (Mohd Fazli), sebab dia terlampau sayangkan anak saya, maka saya amat menyayanginya”

Malah, sebelum sempat Mohd Fazli digari semula, beliau dilihat mencium pipi Siti Nurhanim..


Bahana Cinta Yang Tidak Didasari Syariat

Keluar bersama tanpa ikatan pernikahan yang sah, duduk bersama dalam satu rumah, dan seumpamanya adalah perangkap yang dipasang oleh iblis laknatullah untuk menjerat anak Adam supaya terjerumus ke lembah dosa dan noda.

Apabila kegelapan dosa telah memenuhi segenap ruang hati, maka hilanglah cahaya dan matilah hati tersebut. Hati adalah ibarat raja kepada seluruh anggota badan. Dialah yang memberi arahan kepada tangan, kaki, bibir, dan anggota lain. Kalau baik sang raja, maka baiklah yang keluar daripada anggota badannya. Kalau buruk, buruklah yang keluar.

Membelasah anak kecil yang tidak tahu apa-apa, diterajang begitu sekali adalah tanda kepada matinya hati pelaku tersebut dan berjayanya tipudaya syaitan.

Membiarkan anak sendiri ditendang depan mata, dipijak atas perut tanpa rasa marah kepada pelaku perbuatan zalim tersebut juga adalah antara tanda hati yang mati. Hati yang sudah tidak mampu lagi untuk bangkit walau seinci mengatakan bahawa perbuatan ini adalah salah.

Semua gara-gara cinta yang bertuhankan nafsu. Diri menjadi ibarat kuda dan pemacunya adalah nafsu. Pandangan nafsu selalu sahaja melulu. Nafsu berbisik, 'kekasihmu itu lah cinta sejatimu, pelindungmu, heromu' sedangkan sebenarnya dialah racunmu, perosak imanmu, bahkan pembunuh anakmu!!

Jangan Bertasbihkan Cinta

Saya teringat sebuah artikel yang ditulis oleh Dr Pahrol Mohd Juoi mengenai cinta. Ia adalah sebuah artikel yang sangat menarik dan membuka hati. Antara lain beliau mengingatkan kita bahawa cinta sebelum perkahwinan tidak mempunyai keistimewaan dan ‘lesen’ seperti cinta selepas perkahwinan. Ruangnya begitu terhad untuk membuktikan kecintaan. Ini kerana Allah sangat melarang zina malah segala perbuatan yang boleh menghampirinya seperti bergaul bebas, berkhalwat, memandang dengan nafsu, bersenda gurau dan sebagainya.

Walhal cinta sebelum perkahwinan sangat terdedah kepada perbuatan menghampiri zina sama ada secara lisan atau perbuatan, disengajakan atau kerana tidak mampu menahan godaan. Ketika itulah cinta mula dinodai oleh nafsu. Fitrah hati (cinta dan kasih sayang) sudah bertukar menjadi kehendak biologi (seks) semata-mata.

Apabila seseorang mencintai kekasihnya melebihi cintakan Allah, maka mudah hukum Allah dilanggar. Kerana kekasih, Allah tersisih. Inilah fenomena lumrah dalam masyarakat hari ini terutamanya di kalangan remaja. Maruah diri, nama baik keluarga, kesucian syariat rela dipertaruhkan untuk mendapatkan cinta.

Semoga Allah bagi hidayah kepada kita semua, dan membuka pintu hidayah-Nya kepada Siti Nurhanim khususnya supaya sempat bertaubat dan menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Amin.

Tuesday, September 21, 2010

Nahu - Isim Tafdhil: Takrif dan Syarat Membuatnya

Assalamualaikum wrt. Ini adalah respon kepada soalan 'cahayamalam' mengenai isim tafdhil dan sifat musyabahah. Entri kali ni saya jawab mengenai Isim tafdhil dulu. InsyaAllah akan datang mengenai Sifat Musyabahah.


Isim Tafdhil

Takrif : Ia adalah isim yang musytaq (diterbitkan) daripada fe'el. Ia datang atas wazan أَفْعَلُ . Ia menunjukkan kepada dua benda yang sama dari segi sifat tertentu, namun salah satu antara dua benda itu lebih sifatnya daripada yang satu lagi.

Misalnya :

أَكْرَمُ – Lebih mulia

أَجْمَلُ – Lebih cantik

Allah berfirman :

إذ قالوا ليوسف وأخوه أحب إلى أبينا منا

"Ketika mereka (adik beradik Nabi Yusuf) berkata, benar-benar Yusuf dan adiknya itu lebih dikasihi oleh ayah kita (Nabi Ya'qub) daripada kita." Surah Yusuf ayat 8.

Syarat membuat Isim Tafdhil

1. Fe'el asalnya mestilah fe'el thulathi seperti كرم , فضل bukan ruba'i, khumasi atau sudasi.

2. Fe'el asalnya mestilah fe'el yang tam (sempurna) dan bukan naqis (kurang). Oleh itu af'al naqisah iaitu كان dan akhawatnya tak boleh dijadikan isim tafdhil.

3. Fe'el itu mestilah musbit (tiada huruf nafi). Sekiranya didahului dengan huruf nafi, maka tidak boleh dijadikan isim tafdhil. Misalnya ما سمع atau لا يسمع .

4. Fe'el itu mestilah fe'el ma'lum @ ma'ruf dan bukan majhul seperti سُمِعَatau يُسْمَعُ .

5. Fe'el itu boleh ditasrif secara sempurna. Maknanya bukan fe'el yang jamid. Misal fe'el jamid adalah عسى , نِعْمَ , بِئْسَ .

6. Fe'el itu boleh menerima makna tafawut. Tafawut bermaksud boleh dibanding. Misalnya kalimah أحسن – lebih baik. Sifat baik kan boleh dibandingkan. Yang tak boleh dibanding adalah seperti أمْوَتُ – lebih mati. Mana ada mati boleh dibanding-banding, ada yang lebih mati ada yang kurang mati.

Kalau dah cukup syarat, maka boleh lah terus dibentuk isim tafdhil daripada fe'el tersebut atas wazan أَفْعَلُ .

Apa yang dibuat kalau tak cukup syarat?

Kalau tak menepati syarat yang dinyatakan, maka isim tafdhil tak boleh dibuat secara terus atau mubasyarah. Kalau nak juga memberi makna tafdhil, caranya adalah begini,

i- Sebutkan masdar bagi fe'el tadi

ii- Masukkan kalimah isim tafdhil yang sesuai dengannya

Misalnya kalimah اسْتَغْفَرَ . Ia adalah fe'el sudasi (6 huruf). Sedangkan syarat pertama fe'el itu mestilah thulathi. Jadi macamana kita nak beri makna tafdhil pada kalimah ni. Contohnya kita nak kata, Muhammad lebih banyak beristighfar daripada Zaid. Jawapannya begini,

-Kita datangkan masdar bagi استغفر , iaitu استِغْفَار atas wazan استفعال .

- Kemudian datangkan pula kalimah tafdhil yang bersesuaian. Misalnya أكثر .

Maka ia akan jadi محمد أكثرُ استغفارا من زيدٍ .

Inilah serba ringkas penerangan mengenai isim tafdhil sekadar yang mampu saya berikan. Wallahu a'lam.

Monday, September 20, 2010

Tarbiyyah Iman dan Islam Kepada Anak-Anak


Yang dimaksudkan dengan tarbiyah iman kepada anak-anak adalah :

-mengukuhkan pemikiran anak-anak kita dengan usul-usul iman sejak awal tempoh mereka mula berfikir,

-membiasakan mereka dengan rukun-rukun Islam sejak mereka mula memahami,

-Mengajarkan mereka ilmu-ilmu syariah sebaik sahaja mereka mencapai umur mumayyiz.


Apakah itu usul-usul iman?

Usul iman adalah setiap apa yang datangnya daripada perkhabaran yang benar mengenai hakikat-hakikat iman, dan perkara-perkara yang ghaibiyyat atau ghaib. Misalnya beriman dengan Allah swt, beriman dengan para malaikat, beriman dengan kitab-kitab samawi baik al-Quran mahupun kitab-kitab sebelumnya, beriman dengan para Rasul alaihimussalam keseluruhannya, beriman dengan adanya soalan malaikat di kubur nanti, adanya azab kubur, kebangkitan di padang Mahsyar, perhitungan amalan, adanya syurga, neraka dan perkara-perkara ghaib lain yang disebutkan atau dikhabarkan dalam al-Quran dan hadis.

Apakah rukun Islam?

Rukun Islam adalah semua ibadah baik berbentuk badaniyyah (menggunakan tubuh badan) atau maliyyah (harta). Iaitu solat, puasa, zakat dan menunaikan haji bagi yang mampu. Adapun mengucap dua kalimah syahadah, ia adalah satu kewajiban yang mesti diucap oleh seorang Muslim. Bahkan tidak sah semua ibadah tadi sekiranya dilakukan tanpa didahului oleh ucapan syahadah oleh pelakunya.

Apakah mabadi' (dasar) syariah?

Ia adalah setiap yang berkait dengan kurikulum rabbani dan pendidikan Islam baik dari sudut aqidah, ibadah, akhlak, syariat, undang-undang dan hukum-hakam.

Justeru, adalah menjadi kewajipan kepada para ibubapa atau penjaga untuk membesarkan anaknya dengan memberi kefahaman mengenai pendidikan iman, dan pendidikan Islam secara asas, sehinggalah anak ini menjadi seorang yang berpegang teguh kepada Islam, baik dari segi akidah mahupun ibadah. Sehingga cara hidupnya sentiasa dilandaskan dengan ajaran Islam.

Sehinggalah apabila Islam di jiwa anak-anak ini telah kukuh, mereka tidak akan nampak lagi cara hidup yang lebih baik melainkan hanya cara Islam. Mereka hanya akan nampak Islam sahaja sebagai agama yang benar. Mereka tidak nampak lagi ada panduan selain Al-Quran. Mereka juga tidak lagi nampak ada suri tauladan dan kepimpinan yang lebih baik daripada Baginda Rasulullah s.a.w.

InsyaAllah, dalam entri akan datang akan dibawakan beberapa hadis yang menunjukkan betapa Nabi s.a.w amat menitikberatkan soal pengajaran usul-usul iman, rukun Islam dan hukum syariat kepada anak-anak.

Rujukan : Tarbiyatul Awlad oleh Dr Abdullah Nasih Ulwan

Thursday, September 16, 2010

Kartun Islamik Santai : Syarat-syarat Taubat

Sumber : Kartun2 Islamik By Matahati

"Syarat bertaubat seorang hamba kepada Allah :

1) Berhenti melakukan maksiat,



2) Benar-benar menyesal



3) Berazam bersungguh-sungguh untuk tidak kembali melakukannya.

Sekiranya tiada salah satu antara tiga syarat tadi, maka tidak sah taubatnya.

Namun sekiranya perbuatan dosanya itu terhadap sesama manusia, maka ditambah satu syarat lagi, iaitu hendaklah dia meminta maaf kepada orang yang dianiayainya.





Semoga Allah jadikan kita hamba-Nya yang sering bertaubat dan menyesal di atas segala dosa yang kita lakukan...

Wednesday, September 15, 2010

UMAR MULA MENUTURKAN 'ALLAH,ALLAH'



Sekarang jam 1 pagi di bumi Mesir ini. Suasana sekitar kediaman saya di Syari' Zahari, berdekatan Masakin Mina di Mansurah ini semakin sunyi. Sayup-sayup kedengaran juga jiran selang tiga buah rumah barangkali yang masih memainkan radionya. Suhu tengah malam yang sedikit dingin ini seharusnya telah berjaya memujuk mata saya untuk melabuhkan kelopaknya.

Namun ada seperkara yang berlaku sebentar tadi, yang menyebabkan saya menjadi begitu gembira, ceria, dan amat bersyukur.

Saya bagai tak percaya apa yang saya dengar sendiri daripada bibir anak saya, Umar Abdullah yang baru berusia 68 hari. Bukan saya sahaja, bahkan isteri saya turut mendengar perkara yang sama. Ya, anak kami telah mula menyebut kalimah agung, kalimah jalalah, الله sebentar tadi berulang kali.

Pertama kali mendengar, saya menganggap ia sekadar ngomelan biasa seorang bayi seusia Umar. Ngomelan kosong yang bunyinya persis kalimah agung itu. Pun begitu, jauh di lubuk hati saya amat mengharapkan agar ia adalah benar-benar kalimah الله kerana saya yakin dengan sabdaan Baginda s.a.w,

افتحوا على صبيانكم أول كلمة بلا اله الا الله
"Bukalah kalimah mula-mula yang dibicarakan bayi-bayi kamu itu dengan لا اله الا الله " HR Al-Hakim daripada Ibn Abbas r.anhuma

Ya, pasti boleh, insyaAllah. Setiap bayi pasti boleh diajar untuk memulakan bicaranya dengan kalimah yang sangat suci ini. Ia adalah sabdaan Baginda, dan petah bicaranya bukan diluncur bersandar nafsu. Memang sejak hari pertama Umar hadir di alam dunia ini, kami bersilih ganti mendengarkan kalimah ini ditelinganya dengan harapan supaya ia menjadi kalimah pertama yang dilafazkan olehnya.


YA, IA ADALAH KALIMAH ALLAH

Setelah mendengar untuk kali yang pertama, saya dan isteri saling berpandangan. Wajah masing-masing tampak kehairanan. Mungkin hairan saya kelihatan lebih jelas, kalau kerut di dahi saya ini menjadi kayu ukurnya.

Kami terus melayan Umar yang telah mula inginkan perhatian. Umar sudah mula pandai tersengih bila diusik. Terkadang hadir juga tawa kecilnya. Yang paling membuatkannya 'gelihati' adalah ketika saya mencubit-cubit manja pipinya dan mengusik-ngusik hidungnya. 'Geram' rasanya melihat matanya yang sepet ketika tersengih.

Umar bersuara lagi. Kali ini kami benar-benar memasang telinga, mengamati betul-betul apa yang keluar daripada bibir comel Umar. ALLAH, ALLAH, ALLAH.... Kami mendengar kalimah ini berulang kali. Walaupun ia dilafazkan secara pelat sesuai dengan umurnya, namun kami amat yakin, itu adalah kalimah ALLAH.


AIR MATA KESYUKURAN

Tanpa sedar, mata saya mula berkaca. Saya tak pasti isteri saya perasan atau tidak, namun saya tidak fikir rasa gembira dan syukur saya ini dapat dibendung lagi.

Umar juga adalah hamba Allah. Dan Allah mahukan setiap hamba-Nya mengasihi-Nya melebihi apa pun di dunia ini. Saya mahu Umar kenal siapa kekasih nombor satunya. Saya mahu nama kekasihnya itu sentiasa membasahi bibirnya. Seawal usia ini? Ya, seawal usia ini.

Sehingga coretan ini ditulis, Umar telah pun tidur. Sesekali tersengih sendirian. Entah mimpi apalah agaknya yang datang dalam lenanya ya....

Ayah, 15 Sept 2010
1.56 pagi

Monday, September 13, 2010

BERFIKIR SEPERTI ULAMA

Oleh Al-Fadhil Ust Umar Muhammad Noor Al-Indonisi (pensyarah saya di MARSAH , juga salah seorang panel penulis untuk Majalah Solusi)

Saat ini saya tengah menikmati bacaan sebuah buku yang sangat menarik. Buku ini bertajuk five Minds for the Future, tulisan Howard Gardner. Beliau seorang penulis terkenal yang banyak menghasilkan buku-buku yang membahas tentang mekanisme pemikiran manusia. Dalam buku ini, beliau mengajukan lima mekanisme pemikiran yang wajib dikuasai oleh setiap orang yang ingin tetap bertahan di dunia yang terus berkembang dan membawa pelbagai cabaran baru. Lima pemikiran itu adalah pemikiran yang disiplin [discipline mind], pandai menghimpun [synthesizing mind], kreatif [creative mind], penuh hormat [respectful mind] dan etis [ethical mind].



Saya bukan hendak membahas tiap-tiap satu daripada lima cara pemikiran tersebut. Saya sadar itu berada di luar disiplin kajian saya. Akan tetapi, artikel saya kali ini akan mengulas sebuah ucapan Gardner yang saya temukan sangat mengena dalam hati dan kesadaran saya. Beliau menulis seperti ini: “My formal discipline is psychology, and it took me a decade to think like psychologist.”



Saya setuju dengan kata-kata ini. Memang sering kali terdapat jurang antara disiplin formal seseorang dengan cara pemikiran yang seharusnya ia miliki dan gunakan. Dengan kata-kata lebih sederhana, anda tidak otomotik menjadi seorang pakar psikologi hanya karena anda lulus dari fakulti psikologi. Akan tetapi diperlukan masa yang cukup lama untuk melatih diri sehingga berpikir seperti seorang pakar psikologi. Fenomena ini terjadi pada semua disiplin ilmu, samada ilmu sekular ataupun ilmu agama.



Fiqh



Jika kita terapkan kata-kata ini dalam ilmu-ilmu keislaman, saya berani berkata bahawa seseorang tidak otomatik menjadi seorang faqih, atau berfikir seperti faqih, hanya dengan belajar di jurusan di jurusan Syariah, di Universiti manapun.



Kemahiran fiqh [al-malakah al-fiqhiah] hanya diraih setelah lama bersabar melatih diri dalam menerapkan kaidah-kaidah usul, mengkaji semua hukum furu’ yang terdapat di dalam kitab-kitab fiqh, menyamakan dua hukum furu’ yang berbeza [al-asybah wan naza’ir] dan membezakan yang sama [al-furuq], mengembalikan furu’ kepada ushul, memahami berbagai hujah dan dalil, mengetahui masalah-masalah yang disepakati dan diperselisihkan [mawadi’ al-ijma’ wal ikhtilaf], mengkias dan mentakhrij masalah baru dengan masalah lama, memahami maqasid syariah, selain bermujahadah dengan sifat warak dan zuhud, dan selalu meminta petunjuk daripada Allah Swt.



Melatih diri dengan “fiqh praktikal” seperti ini akan membuat otaknya terbiasa berfikir dalam kerangka fiqh, lalu sedikit demi sedikit terbentuk jiwa seorang faqih di dalam diri. Pada saat itu, fatwa dan ucapannya tentang suatu hukum tidak akan melahirkan kontroversi. Berkata Imam Al-Syafii, sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Khatib Al-Baghdadi dalam kitab Al-Faqih wa Al-Mutafaqqih [1/59]:



لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يُفْتِيَ فِي دِينِ اللَّهِ إلَّا رَجُلًا عَارِفًا بِكِتَابِ اللَّهِ بِنَاسِخِهِ وَمَنْسُوخِهِ ، وَمُحْكَمِهِ وَمُتَشَابِهِهِ ، وَتَأْوِيلِهِ وَتَنْزِيلِهِ ، وَمَكِّيِّهِ وَمَدَنِيِّهِ ، وَمَا أُرِيدَ بِهِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ ذَلِكَ بَصِيرًا بِحَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَبِالنَّاسِخِ وَالْمَنْسُوخِ ، وَيَعْرِفُ مِنْ الْحَدِيثِ مِثْلَ مَا عَرَفَ مِنْ الْقُرْآنِ ، وَيَكُونُ بَصِيرًا بِاللُّغَةِ ، بَصِيرًا بِالشِّعْرِ وَمَا يَحْتَاجُ إلَيْهِ لِلسُّنَّةِ وَالْقُرْآنِ ، وَيَسْتَعْمِلُ هَذَا مَعَ الْإِنْصَافِ ، وَيَكُونُ بَعْدَ هَذَا مُشْرِفًا عَلَى اخْتِلَافِ أَهْلِ الْأَمْصَارِ ، وَتَكُونُ لَهُ قَرِيحَةٌ بَعْدَ هَذَا ، فَإِذَا كَانَ هَكَذَا فَلَهُ أَنْ يَتَكَلَّمَ وَيُفْتِيَ فِي الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ ، وَإِذَا لَمْ يَكُنْ هَكَذَا فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُفْتِيَ .



“Tidak halal bagi seseorang berfatwa di dalam agama Allah kecuali seseorang yang mengusai Kitab Allah; nasikh dan mansukhnya, muhkam dan mutasyabihnya, takwilnya dan tanzilnya, makki dan madaninya, dan apa yang dimaksudkan dengannya. Setelah itu, ia juga wajib menguasai hadis Rasulullah Saw, [hadis] nasikh dan mansukhnya, dan ia menguasai hadis sepertimana ia menguasai Al-Qurán. Ia juga mesti menguasai ilmu bahasa, menguasai syair-syair Arab yang diperlukan dalam [memahami Al-qurán dan sunnah], dan menggunakan ilmu ini dengan penuh keinsafan. Setelah itu, ia juga mesti mengetahui ikhtilaf para ulama dari berbagai negeri, ia juga harus memiliki tajam pemikiran. Apabila orang itu seperti ini, maka dipersilakan untuk berbicara dan berfatwa di dalam perkara halal dan haram. Jika tidak seperti itu, maka tidak boleh baginya berfatwa.”



Tanpa ini semua, anda mungkin boleh mendapat markah tinggi dalam mata pelajaran fiqh, bahkan meraih Doktor Falsafah dari Universiti Timur dan Barat, namun saya jamin anda tidak akan pernah menjadi seorang faqih. Dan gelaran mujtahid tentu lebih jauh lagi.



Hadis



Dalam bidang hadis pun seperti itu. Anda mungkin telah meraih gelar master atau doktor dalam bidang hadis, namun itu belum membuat anda menjadi seorang muhaddis apalagi hafiz. Untuk mencapai darjat ini, anda harus menghabiskan masa bertahun-tahun untuk menghafal nama-nama perawi, menimbang hafalan setiap daripada mereka, mengumpulkan sanad, mentakhrij hadis, menyingkap dan memahami ‘illat-‘illat yang sangat halus, mengkaji kometar ahli hadis dalam menilai status hadis, memeriksa kontradiksi matan hadis dengan nas-nas syarak yang lain [ikhtilaf dan musykil hadits], dan berbagai “ilmu hadis praktikal” lainnya.



Semua ini memerlukan ketelitian dan latihan yang panjang. Tanpa ini semua, anda mungkin boleh menguasai mustolah hadis [yakni menghafal istilah-istilah dan takrif-takrif] tapi bukan ilmu hadis. Anda mungkin menjadi sarjana dalam bidang hadis, namun bukan ahli hadis. Imam Husyaim bin Basyir berkata:



من لم يحفظ الحديث فليس هو من أصحاب الحديث



“Orang yang tidak menghafal hadis, maka bukanlah ia termasuk daripada ahli hadis.” [Al-Kifayah fi ‘Ilm Al-Riwayah hal. 228].



Berkenaan dengan ini, Al-Hafiz al-Suyuthi menukil ucapan Tajuddin Al-Subki dalam pembukaan kitabnya “Tadrib Al-Rawi” [hal. 9] sebagai berikut:



من النَّاس فرقة ادَّعت الحديث, فكان قصارى أمرها النَّظر في «مشارق الأنوار» للصَّاغانى, فإن تَرَفَّعَت ارتقت إلى «مصابيح» البغوي, وظنَّت أنَّها بهذا القدر تصل إلى درجة المُحدِّثين, وما ذلك إلاَّ بجهلها بالحديث, فلو حفظ من ذكرناه هذين الكتابين عن ظهر قلب, وضمَّ إليهما من المُتون مثليهما لم يكن مُحدِّثًا, ولا يصير بذلك مُحدِّثًا حتَّى يَلج الجَمَلُ في سَمِّ الخياط, فإن رامت بُلوغ الغاية في الحديث على زعمها, اشتغلت «بجامع الأصول» لابن الأثير, فإن ضمت إليه «علوم الحديث» لابن الصَّلاح, أو مُختصره المُسمَّى «بالتقريب والتيسير» للنووى, ونحو ذلك, وحينئذ يُنادى من انتهى إلى هذا المقام: بمحدِّث المُحدِّثين, وبُخاري العصر, وما ناسب هذه الألفاظ الكاذبة, فإنَّ من ذكرناهُ لا يُعَدُّ مُحدثًا بهذا القدر, وإنَّما المُحدِّث من عرف الأسانيد, والعلل, وأسماء الرِّجال, والعالي والنازل, وحفظ مع ذلك جُملة مُستكثرة من المُتون, وسع الكتب السِّتة, و«مسند» أحمد بن حنبل, و«سنن» البَيْهقى, و«معجم» الطَّبراني, وضمَّ إلى هذا القدر ألف جُزء من الأجزاء الحديثية, هذا أقل درجاته, فإذا سمع ما ذكزناهُ, وكتب الطِّباق, ودار على الشِّيوخ, وتكلَّم في العلل, والوفيات, والمَسَانيد, كان في أوَّل درجات المُحدِّثين, ثمَّ يزيد الله من يشاء ما شاء.



“Sekelompok manusia mendakwa dirinya sebagai ahli hadis, padahal maksimal yang mereka lakukan hanyalah memandang kitab Masyariq Al-Anwar karangan Al-Saghani, paling tinggipun hanya sampai kepada kitab Masabih karya Al-Baghawi. Ia mengira dengan seperti ini telah mencapai darjat muhaddits.



Ini tidaklah hanyalah karena kejahilan mereka tentang hadis. Andai mereka menghafal kitab-kitab yang saya sebutkan tadi, ditambah dua kali lipat daripada itu, ia tetap belum menjadi seorang muhaddis hingga unta masuk ke lubang jarum! Jika ia ingin mencapai darjat tertinggi, ia menyibukkan diri dengan kitab Jami Al-Ushul karya Ibn Al-Atsir. Jika ia membaca bersamanya kitab Ulumul Hadits karya Ibn Al-Solah, atau ringkasannya yang bertajuk Al-Taqrib wa Al-Taysir karangan Al-Nawawi, pada saat itu ia segera digelari muhadits al-muhadditsin, atau “Bukhari zaman ini.”



Gelaran-gelaran dusta ini sangat tidak patut sama sekali. Sesungguhnya seseorang tidak dianggap sebagai muhaddits hanya dengan kadar seperti itu. Muhaddits ialah orang yang menguasai sanad, ‘ilal, nama-nama perawi, juga al-‘ali wan nazil [riwayat yang tinggi dan rendah], lalu menghafal jumlah yang banyak daripada matan-matan hadis. Ia mendengar dari gurunya enam kitab hadis [al-kutub al-sittah], Musnad Ahmad, Sunan Al-Baihaqi, Mu’jam Al-Thabarani, ditambah lagi seribu risalah daripada risalah-risalah hadis [al-ajza al-haditsiah]. Ini tingkatan terendah dalam darjat ahli hadis. Apabila bersama semua ini, ia mendengar juga kitab-kitab thibaq, lalu mendatangi berbagai ulama, dan berbicara tentang ‘ilal, wafat perawi dan berbagai sanad, maka ia telah mencapai darjat muhaddits. Lalu Allah akan menambahkan apa yang dikehendaki bagi orang yang dikehendaki-Nya.”



Dari praktek ke teori



Saya bukanlah ahli hadis, dan saya berlindung kepada Allah daripada mendakwa diri saya sebagai pakar hadis. (akhi- sifat tawadhok seperti ini wajar ada pada sesiapa sahaja yang berkecimpung dalam bidang hadis) Namun begitu, saya berminat dengan ilmu ini dan ingin berkongsi sedikit pengalaman kepada para pembaca sekalian. Mudah-mudahan memberi manfaat bagi sesiapa yang hendak mempelajari ilmu hadis dengan lebih efektif.



Apabila pertama kali menjejakkan kaki di Damsyik Syiria pada akhir tahun 2002 yang lalu, saya telah mempelajari “mustolah hadis” selama kurang lebih sepuluh tahun di Indonesia. Enam tahun di pesantren, dan empat tahun di universiti. Sebahagian besar istilah-istilah yang digunakan dalam ilmu ini beserta takrifnya telah saya hafal. Puluhan buku mustolahpun pernah saya baca. Namun di negeri baru ini, saya seolah belum tahu sedikitpun tentang ilmu hadis. Ilmu hadis yang diajarkan Syeikh Riyad Al-Khiraqi [semoga Allah memanjangkan usia beliau] benar-benar berbeza dengan ilmu hadis yang sebelumnya saya pelajari di Indonesia. Saya menjadi sadar bahawa selama ini saya hanya “menghafal istilah” hadis, bukan mempelajari “ilmu hadis”, apalagi menyelami dan menggunakan “pemikiran” ahli hadis.



Pada hari pertama pertemuan saya dengan Syeikh Riyad, saya mengungkapkan keinginan saya untuk belajar ilmu hadis daripadanya. Syeikh Riyad tidak segera menentukan satu buku mustolah yang akan kita baca bersama, akan tetapi beliau segera memerintahkan saya untuk menghafal nama-nama perawi yang terdapat di dalam Sahih Al-Bukhari dengan merujuk kepada kitab “Taqrib Al-Tahzib”. Setiap perawi harus saya hafal namanya, kuniahnya, gelarannya, status hafalannya, dan thabaqat-nya. Saya juga dilatih untuk membezakan dua perawi yang memiliki nama yang sama, agar tidak keliru antara keduanya. Saya diwajibkan menghafal minimal 500 sanad [setiap sanad terdiri dari paling kurang tiga nama perawi, paling banyak tujuh nama] sebelum memulai kajian kitab mustolah hadis yang paling asas, iaitu Matan Nukhbatul Fikar karya Ibn Hajar !



Dengan kata lain, Syeikh Riyad tidak ingin memulai pengajaran ilmu hadis dengan teori, namun dengan praktek. Sebab latihan praktikal itu yang akan membentuk kemahiran dalam jiwa seorang pelajar.



Pada hari itu juga, Syeikh Riyad mengucapkan kata-kata yang sangat berkesan ke dalam jiwa saya. Beliau berkata, “Ilmu hadis seperti ilmu Nahwu. Andai engkau menghafal seluruh isi kitab “Alfiah Ibn Malik” sekalipun, namun jika tidak pernah mempraktikkan bahasa Arab dan I’rab, maka engkau tidak akan tahu apa-apa tentang Nahwu. Begitu juga ilmu hadis, andai engkau menghafal kitab “Muqaddimah Ibn Solah” sekalipun, namun jika tidak pernah menghafal perawi dan mengkaji sanad, maka engkau tidak tahu apa-apa tentang ilmu hadis!



Metod pengajaran ini memang sangat berat, terbukti banyak murid beliau yang gugur di tengah jalan. Namun bagi saya, metod ini terbukti sangat efektif dalam membantu memahami cara pikir ahli hadis dengan lebih mendalam dan tepat. Siapa yang cukup kuat untuk melaksanakannya akan dapat menilai karya tulis dan takhrij tokoh kontemporari yang menulis dalam bidang hadis, siapakah yang lebih dekat dengan dengan logika ahli hadis dan siapakah yang jauh daripadanya? Wallahu a’lam.

Sumber : Note Ust Umar Muhammaad Noor di Facebook