MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Saturday, September 15, 2012

Seekor Anjing Gila Berkurap- Sebuah Tamsilan



Tuan-tuan yang dikasihi..

Satu tamsilan.. Di hadapan tuan-tuan ada seekor anjing gila yang dah berkurap. Berdekatannya pula ada sebuah unggun api api yang besar dan sangat panas. Anjing itu pula berlari ke arah api tersebut, dan kelihatan seperti mahu masuk ke dalamnya.

Apa perasaan tuan-tuan ketika itu? Ya, jika tuan-tuan seorang mukmin, yang tentunya ada sifat rahmah, tak akan sanggup biarkan anjing gila yang berkurap itu masuk ke dalam api. Ya, anjing gila lagi berkurap.

Nah, bagaimana pula dengan ahli keluarga kita? Ada antara mereka yang 'berlari-lari' menuju ke api neraka Allah kerana memandang enteng dengannya, sedangkan kita saban hari, saban waktu mengetahuinya. Soalannya, apakah terlintas di hati kita untuk berusaha selamatkan mereka. Mereka ahli keluarga kita. Sanggupkah kita biarkan mereka terjerumus ke dalam neraka Allah?

Tuan-tuan yang amat saya kasihi...

Sebagaimana kita sayangkan diri kita, tak mahu dicelup walau sesaat ke dalam neraka Allah, begitu jugalah sepatutnya perasaan kita kepada orang lain, khususnya keluarga kita.

Saya dan tuan-tuan mesti bertindak dari sekarang. Wawasan kita nun jauh disana, di negeri yang kita semua akan tinggal selamanya. Kalau bahagia, bahagia selamanya. Kalau celaka.... Allah... Nau'zu billah... :(

No comments:

Post a Comment