MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Monday, September 3, 2012

Muhasabah - Kolam Hati dan 7 Salirannya




Tuan-tuan yang dikasihi..

Ada sebuah kolam. Bersih, jernih airnya. Kolam itu pula ada 7 saliran air yang datang kepadanya. Apa pandangan tuan-tuan, jika hanya ada satu sahaja antara 7 saliran air itu membawa air lumpur. Ya, tetap akan mengeruhkan kolam tadi, walaupun 6 saliran yang lain membawa air jernih.

Begitulah yang diibaratkan dengan hati kita. Ia ibarat sebuah kolam yang bersih suci. Ada 7 saliran yang masuk padanya :

1)mata
2)telinga
3)lidah
4)perut
5)faraj
6)dua tangan
7)dua kaki

Maka jika salah satu anggota tadi buat maksiat, ia akan mengeruhkan hati kita. Bahkan bimbang-bimbang akan menggelapkan hati hingga hati kita penuh dengan zulumat (kegelapan) dan butalah mata hati kita..

Sama-samalah kita merayu pada Allah agar tetapkan iman kita. Kita semua umat akhir zaman, sangat mudah terpedaya. Namun, Allah Maha Penyayang. Maha Menerima taubat. Besar mana pun dosa-dosa kita, banyak mana pun salah kita pada Allah, tetap Allah akan ampunkan kalau SAYA dan tuan-tuan bersungguh kembali pada-Nya...

Tuan-tuan.. marilah bertaubat, selagi masih diberi peluang.. :_(

1 comment:

  1. TITanium A.S. | Titanium Reviews - TITanium Arts
    In a classic T-Tier fashion T-Tier-M4. ford escape titanium This is a highly sought ford escape titanium after product. The high quality of the metal core is evident with its Material: Stainless SteelHandle length: 3mmOverall micro touch hair trimmer diameter: 3mm Rating: 5 titanium wedding band sets · ‎6 babyliss pro nano titanium straightener reviews · ‎$16.00

    ReplyDelete