MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Wednesday, March 21, 2012

SAYA TERSENTAK DAN INSAF....

Tuan-tuan yang dikasihi.

Sebenarnya sebelum Isyak tadi ketika berada di masjid, salah seorang anak murid saya menghulurkan sejumlah wang yang banyak sebagai sumbangan untuk program dakwah yang akan saya adakan untuk para remaja di taman perumahan saya esok. Berseri-seri wajahnya ketika memberikan sumbangan tersebut.

Namun perasaan saya menjadi sangat tersentuh usai menjawab panggilan telefon daripada ibu kepada anak murid saya itu sebentar tadi.

" Assalamualaikum. Ustaz, akak ni, maknya Aiman. Boleh tak kaum ibu join program tu sekali?"

"Wa'alaikumussalam. Boleh je kak. Ajaklah yang lain-lain. Saya nak ucap terima kasih banyak-banyak ye sudi bagi sumbangan untuk program esok."

" Sebenarnya, Aiman sendiri yang menyumbang, Ustaz. Dia keluarkan duit tabung dia RM100. Dia kata, besar ganjaran menyumbang di jalan Allah."

Ya, kata-kata inilah yang membuatkan saya tersentak dan insaf. Siapakah Aiman? Dia adalah seorang kanak-kanak yang baru berusia LAPAN TAHUN dan mahir membaca Al-Quran. Fikirannya matang, walaupun baru darjah dua. Sangat bercita-cita untuk menjadi seorang hafiz Al-Quran. Saya mohon doa dari tuan-tuan agar dikurniakan kekuatan hati dan iman kepada anak istimewa ini.

5 comments:

  1. Subhanallah... moga Aiman menjadi orang yang hebat... dunia dan akhirat....

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah..terus menangis asbab tersentuh hati dengan pengorbanan anak kecil aiman ni. Sebanarnya hati tertanya2 bagaimana hebatnya si ibu yang memberikan didikan yang hebat kepada anaknya sehingga punya fikir ummat yang hebat juga.. Subahanallah.

    ReplyDelete
  3. > iman ariffin.. amin. syukran ya akhi atas doanya.. :)

    ReplyDelete
  4. >umu6point.. ya, aiman memiliki seorang ibu dan murabbiah yang sangat bagus. sangat memberi sokongan dan galakan kepada anaknya untuk menjadi seorang da'i :)

    ReplyDelete