MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Tuesday, February 7, 2012

KURSUS ASAS B.ARAB KOMUNIKASI (MUQADDIMAH)

Assalamualaikum wrt.

Alhamdulillah Kursus Asas Bahasa Arab Komunikasi yang dianjurkan oleh Pertubuhan IKRAM negeri Johor dan saya menjadi penceramah jemputannya telah selesai menjalani sesi pertamanya pada 2 Februari lepas. Kursus ini terhad kepada 50 orang peserta sahaja dan alhamdulillah saya dimaklumkan oleh pihak penganjur bahawa pendaftaran peserta hampir penuh. Apa yang menggembirakan hati saya adalah kesungguhan yang ditunjukkan oleh para peserta yang terdiri daripada pelbagai golongan termasuk pelajar universiti untuk berusaha bertutur dalam bahasa yang pernah dituturkan oleh kekasih kita Baginda Rasulullah sollallahu alaihi wasallam (s.a.w).

Matlamat utama wujudnya kursus ini adalah untuk membantu para peserta menguasai asas perbualan Bahasa Arab, untuk menjadi salah satu bahasa pertuturan seharian. Apatah lagi sekiranya ada antara peserta yang ingin ke Tanah Suci, atau mana-mana negara arab yang lain. Atau juga mereka ingin melakukan anjakan paradigma atas diri masing-masing dengan mengadakan perbualan sesama mereka sendiri dalam Bahasa Arab. Mustahil? Tidak, jika ada kesungguhan dan tekad yang tinggi.

InsyaAllah, saya akan cuba menerangkan apa yang dipelajari disini secara berperingkat, dan saya harap para peserta khususnya dapat menjadikan apa yang saya kongsikan ini sebagai bahan rujukan. Apa-apa yang kurang difahami boleh ditanya semasa kursus dijalankan, atau terus melalui ruang komen di bawah. Semoga bermanfaat insyaAllah.



1 comment:

  1. Assalamualaikum. Nak tanya ustaz ada buat kelas bahasa arab? Ingat nk hantar anak

    ReplyDelete