MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Tuesday, February 28, 2012

Kenapa Disunatkan Membaca Basmalah?

Tuan2 yang dikasihi.. Kenapa dalam setiap amal kebaikan yang kita lakukan, kita disunatkan membaca lafaz basmalah (bismillahirrahmanirrahim, atau bismillah) ?

Kerana tidak dapat tidak, kita mesti menghargai dan menghormati setiap nikmat yang datangnya hanya dari Allah.

Ketika kita makan kita mulakan dengan bismillah, kerana kita sendiri tak mampu untuk mencipta beras. Kita juga tak mampu mencipta tanah. Kita juga tak mampu nak turunkan hujan. Semuanya dari Allah. Maka hormatilah nikmatNya dan mulakan dengan menyebut namaNya.

Ketika kita menaiki kenderaan mulakan dengan bsmillah. Kerana kita tak mampu untuk mencipta tangan untuk memandu, dan Allah kurniakan kita nikmat tangan. Kita tak mampu untuk mencipta kaki untuk tekan brek, dan Allah kurniakan kita kaki. Maka hormatilah nikmatNya dan mulakan dengan menyebut namaNya.

Tuan-tuan kiaskanlah dengan nikmat-nikmat yang lain ya...

p/s - sambil menaip, terngiang-ngiang lagu bismillah nyanyian voice of ummi. :)

No comments:

Post a Comment