MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Wednesday, December 22, 2010

Al-Quran Yang Sering Kita Lupakan



Assalamualaikum wrt

Tuan-tuan yang amat saya kasihi. Cuba kita luangkan sedikit masa kita. Tidak lama, sedikit saja. Mari kita ambil wudhuk, dan kemudian marilah kita sama-sama pegang naskhah Al-Quran di rumah kita.

Tuan-tuan, cuba kita renung naskhah itu. Adakah ia berhabuk? Berapa lama sebenarnya kita tak membaca al-Quran, jauh sekali menghayatinya.

Kita sering mengaku yang kita cintakan Allah, rindukan Allah, sayang Allah. Benarkah sebenarnya pengakuan kita ini? Saya sendiri yang menulis, adakah benar pengakuan saya? Kalau benar kita cintakan Allah, pasti hati kita juga akan sentiasa terpaut dengan Al-Quran. Kenapa tidak, sedangkan Al-Quran ini adalah himpunan warkah cinta Allah kepada kita. Allah amat cintakan kita. Allah amat kasihkan kita. Tidak sudikah kita membalas cintaNya yang maha agung ini?

Nah, jarang sangat sebenarnya kita bagi masa untuk baca Al-Quran, kan? Kenapa kita sering lalai baca Al-Quran? Kerana kurangnya rasa cinta dan kasih kita kepada Allah. Hati kita kotor. Hati yang kotor tidak akan merasa kemanisan Al-Quran.

Saidina Usman r.a berkata :

Tuan-tuan.... peluklah naskhah itu erat-erat. Marilah kita sesali kealpaan kita selama ini terhadapnya. Mari berazam selepas ini untuk selalu bagi masa untuk membaca dan menghayati isi kandungan Al-Quran.

Tuan-tuan.. peluklah naskhah yang ada pada tuan-tuan sekarang.. dan menangislah kerana Allah...

2 comments:

  1. As salam..
    terima kasih atas peringatan ini..
    Kalau tak keberatan, boleh saya kongsikan di FB?
    Ini linknya http://www.facebook.com/pages/Apa-Saja-Untuk-Mu/150243078353764

    terima kasih :)

    ReplyDelete