MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Friday, July 2, 2010

Abu Bakar r.a Tidak Pernah Meneguk Arak




Adalah Saidina Abu Bakar r.a seorang yang sangat menjauhi perkara-perkara yang keji dan tidak baik semasa Zaman Jahiliyyah. Bahkan beliau mengharamkan arak ke atas dirinya sebelum masuk Islam lagi.

Berkata Saidatina Aisyah r.anha,

" Hadrat Abu Bakar r.a telah mengharamkan arak ke atas dirinya sendiri. Beliau tidak pernah meneguknya baik ketika jahiiyah apatah lagi selepas Islam. Sebabnya, pernah sekali beliau berjalan berhampiran seorang lelaki yang mabuk. Lelaki itu meletakkan tangannya pada najis, kemudian mendekatkan najis tersebut hampir ke mulutnya. Apabila dia tercium bau najis tersebut, dia pun membuangnya.

Hadrat Abu Bakar berkata ' Sesungguhnya lelaki ini tidak mengetahui apa yang dia lakukan, sedangkan dia boleh menghidu baunya'. Dari peristiwa itu beliau terus mengharamkan arak ke atas dirinya. " (1)

Seorang lelaki telah bertanya kepada beliau, "Adakah tuan meminum arak semasa jahiliyah?"

Jawab Hadrat Abu Bakar r.a : Aku minta perlindungan daripada Allah.

Lelaki : Kenapa?

Hadrat Abu Bakar : Aku amat menjaga kehormatan dan maruahku. Sesungguhnya orang yang meminum arak, dia adalah seorang yang mempersiakan harga diri dan maruahnya.(2)


(1) Sirah wa Hayah as-Siddiq - Majdi Fathi
(2) Tarikh al-Khulafak oleh Imam as-Sayuti

No comments:

Post a Comment