MENGENAI SAYA

My Photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Thursday, August 23, 2012

Terjemahan Tafsir Surah Yaasin daripada Kitab Sofwah At-Tafasir (001)



Assalamualaikum wrt.. Saya dalam usaha menterjemah sedikit demi sedikit tafsir Surah Yaasin daripada kita tafsir Sofwah Attafasir. Mohon doa tuan-tuan agar dipermudahkan urusan.

Penterjemah : Al-Faqir ila 'Afwi Rabbihi Ibnu Mu'alla Al-Miftahi



Intisari Surah Yaasin

* Surah Yaasin adalah surah Makkiyah. Ia merangkumi tiga tajuk perbincangan asas iaitu : keimanan dengan hari kebangkitan, kisah penduduk sebuah kampung, serta dalil dan bukti terhadap keesaan Allah Tuhan sekalian alam.

* Surah ini dimulakan dengan lafaz qasam (sumpah) dengan Al-Quran diatas kebenaran wahyu Al-Quran. Dan benarnya risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad sollallahu alaihi wasallam. Kemudian ia menceritakan perihal orang-orang kafir Quraisy yang berterusan berada dalam keadaan tipudaya dan kesesatan. Dan mereka juga mendustakan Penghulu Para Rasul, iaitu Nabi Muhammad bin Abdullah. Lantaran itu, layaklah mereka menerima azab dan balasan Allah.

* Kemudian diceritakan pula kisah penduduk sebuah kampung bernama 'Antokiyah' yang mendustakan para rasul Allah, supaya manusia beringat perihal akibat yang bakal diterima daripada pendustaan terhadap wahyu Allah dan risalah yang disampaikan. Peringatan ini diberikan dengan cara penjelasan Al-Quran menggunakan kisah-kisah sebagai nasihat dan iktibar kepada kita semua.

* Disebutkan juga peranan seorang pendakwah yang beriman, iaitu Habib An-Najjar yang menasihati kaumnya. Lalu mereka membunuhnya dan Allah memasukkannya ke dalam syurga. Allah tidak memberi tangguh kepada para pendosa itu. Bahkan Allah mengazab mereka dengan sebuah bunyi pekikan yang membinasa dan menghancurkan mereka.

* Surah ini juga menceritakan perihal dalil-dalil qudrat dan keesaan Allah yang boleh kita lihat dalam ciptaan Allah yang menakjubkan ini. Bermula dengan bumi tandus yang dihidupkan pada tumbuh-tumbuhan. Kemudian perihal pertemuan malam dan siang, Allah hilangkan siang daripadanya. Tiba-tiba manusia berada dalam kegelapan. Kemudian perihal matahari yang terpancar hal keadaan ia beredar mengikut orbitnya dan tidak berlanggar satu sama lain. Kemudian perihal bulan yang beredar pada tempatnya. Juga perihal bahtera yang penuh sarat menanggung zuriat keturunan manusia terdahulu. Ini semua adalah dalil yang jelas pada menunjukkan kekuasaan Allah Jalla wa 'Ala.

* Juga menceritakan perihal hari kiamat dan keadaannya. Mengenai hari kebangkitan yang padanya manusia akan dibangkitkan daripada kubur. Mengenai ahli syurga dan ahli neraka. Perbezaan antara orang-orang beriman dan orang-orang yang berdosa pada hari pembalasan tersebut dimana mereka yang bahagia berada dalam taman-taman yang penuh nikmat, sedangkan mereka yang mendapat kecelakaan akan terperosok ke dalam neraka.

* Surah ini disudahi dengan topik utama, iaitu perihal Hari Kebangkitan dan Pembalasan. Surah ini menyebut juga dalil dan bukti terhadap berlakunya peristiwa ini.

Saturday, August 18, 2012

GURU ROTAN ANAK

Tuan2 yang dikasihi...

Kalau guru-guru di sekolah rotan anak kita, janganlah terus 'serang' guru tersebut. Tentu ada sebab. Jangan ingat anak kita baik sentiasa.

Masa saya kecil dulu, mak saya sentiasa pesan. Kalau cikgu rotan kat sekolah, balik jangan nak mengadu. Nanti kena tambah lagi....

Cuma cikgu-cikgu pun kalau nak rotan, biarlah dengan niat 'takdib' (memberi pengajaran). Bukan kerana mengikut nafsu ammarah.

JANGAN PANDANG RENDAH

Tuan-tuan yang dikasihi..

Janganlah kita pandang rendah pada siapa pun. Tak mustahil seseorang yang pada zahirnya kelihatan pakaiannya compang-camping, badannya kurus kering, yang menyebabkan tiada orang nak hampir dengan dia, rupa-rupanya adalah seorang yang sangat dicintai Allah, dan dia juga sangat cintakan Allah.

Sedangkan kita ini, nampak zahirnya kemas, segak, bergaya, nampak warak, tapi rupa-rupanya masih jauh dari cinta Allah dalam hati...

Mengumpat

Tuan2 yang dikasihi..

Alhamdulillah, kita semua sedar bahawa zina itu antara dosa besar, meninggi suara terhadap kedua ibubapa adalah antara dosa besar, dan banyak lagi dosa besar yang lain.

CUMA, kita sering terlupa bahawa MENGUMPAT juga adalah DOSA BESAR. Tapi perbuatan mengumpat, mencela inilah yang sering menjadi 'madu' yang bagai disuap-suap ke dalam mulut kita semua ketika berbual dengan kawan-kawan, HATTA di masjid.

Tuan-tuan yang amat saya kasihi... Marilah pelihara lidah kita. Amat bahaya bila lidah kita tergelincir. Semoga Allah beri hidayah dan taufiq pada saya sendiri dulu untuk berusaha memelihara lidah ini...

Baju Kebaya?

Tuan2 yang dikasihi..

Mungkin ramai yang menganggap baju kebaya tu sebagai lambang jatidiri melayu. Tapi yang pastinya, ia bukan pakaian patuh syariat. Jadi, tambah-tambah nak raya ni, tolong ambil berat soal pakaian isteri, anak2 perempuan dan saudara mara perempuan kita ye..

UNTUK SAHABAT-SAHABAT BUJANGKU..

Sahabat2 yang masih bujang..

Kalau ada dengar mana-mana muslimah yang sangat baik menjaga ibu, ayah atau neneknya yang dah uzur, yang uruskan hal berak kencing mereka, makan minum mereka, ambillah mereka jadi isteri. Itu antara tanda baiknya iman dan agamanya. InsyaAllah, dia akan sama2 pula dengan penuh ikhlas membantu kita memelihara kedua orang tua kita bila dah tua nanti.

Friday, August 17, 2012

SALAM IDULFITRI - APAKAH MAKNA IDULFITRI?




Tuan2 yang dikasihi..

Apakah makna Idulfitri?

Ia digabungkan dari dua kalimah, iaitu
عيد dan الفطر.

Adapun عيد , maknanya adalah hari kebesaran, dimana ramai manusia berhimpun pada hari tersebut untuk menyambut satu-satu perayaan. Ia boleh juga diterjemah dengan 'kembali' kerana asal ambilan kalimah itu adalah daripada عاد يعود yang bermaksud kembali.

Kalau ada para pelajar lughah arabiyyah yang bertanya, 'Kenapa jamaknya jadi أعياد bukan أعواد?' . Jawapannya adalah kerana berlaku badal ataupun penggantian huruf daripada wau kepada ya. Dan dari segi sorof, ia adalah badal lazim.

Adapun الفطر, maknanya adalah berbuka. Boleh juga diertikan dengan makna fitrah.

Kalimah Aidilfitri yang biasa kita gunakan sebenarnya kurang tepat dari segi sebutan Arabnya. Namun ia bukanlah isu besar yang mesti kita bahaskan sangat.

Cuma apa yang penting adalah ketulusan hati kita dalam melafazkan ucapan itu yang sebenarnya adalah satu DOA.

Bila kita ucap Salam Idulfitri, maknanya kita seolah-olah mengucapkan Selamat Kembali Kepada Fitrah wahai saudaraku. Dan iniliah terjemahan Idulfitri yang paling saya suka.. :)

Rujukan - Lisanul Arab , Al-Mu'jam Al-Wasith