MENGENAI SAYA

My Photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Saturday, December 3, 2011

DAN TITIK HITAM ITU ADALAH KITA..



Tuan2 yg dikasihi. Ketika kita menunaikan solat jemaah bersama2 di surau atau di masjid, rendahkanlah diri kita, dan hadirkanlah perasaan yang kita ni tidak ada apa2. Anggaplah kita berada di satu tempat yang terang benderang dengan cahaya, hanya ada satu titik hitam sahaja yang jelas kelihatan, DAN TITIK HITAM ITU ADALAH KITA YANG PENUH DOSA ini.

Anggaplah solat kita ini adalah yang terakhir, sedang kita amat mengharapkan rahmat Allah untuk mengampuni semua dosa kita sebelum kita kembali kepadaNya.

" Walaupun dalam jemaah tu ada orang Bangla yang kerjanya memungut sampah??" Ya, walaupun ada orang Bangla yang kerjanya memungut sampah sama2 berjemaah dengan kita... Dia jauh lebih baik dari kita yang banyak dosa ini...

Friday, December 2, 2011

MUHASABAH - 'MEMELUK' AYAT-AYAT CINTA ALLAH ...



Tuan2 yang dikasihi. Cuba kita sama-sama ruangkan sedikit masa sekiranya kita tak sibuk. Kita ambil wuduk, bentang sejadah, duduk tahiyat awal dan peluk Al-Quran kita. Peluk erat2. Pejamkan mata. Ya, tuan2 sedang memegang selembar kitab yang padanya ada beribu ayat2 cinta yang Allah khaskan untuk kita dalam 114 'surat-Nya'.

Tuan2, sambil tuan2 peluk Al-Quran tu, tuan2 bayang dan kenangkan kembali, berapa banyakkah sebenarnya perintah Allah yang kita abaikan. Lebih malang lagi, berapa lama pula kita tidak membuka lembaran itu dan membacanya. Layakkah kita mengaku mencintai Allah, sedangkan untuk mengamal, bahkan membaca Al-Quran sendiri pun kita cuai.

Tuan2, dengan nada penuh keinsafan, sambil memeluk Al-Quran, sambil memejam mata, sebutlah nama kekasih Agung kita.. ALLAH... ALLAH.. ALLAH... Sebutlah sehingga timbul kembali rasa cinta kepadaNya itu. Dan bila perasaan cinta itu timbul kembali, marilah sama2 kita berusaha pula untuk memeliharanya......

Semoga kita yang lemah dan hina ini dipilih juga oleh Allah untuk menyertai saf para kekasihNya...