MENGENAI SAYA

My Photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Sunday, November 27, 2011

ANTARA HALANGAN TERBESAR DALAM PENGHIJRAHAN DIRI

Tuan2 yg dikasihi. Dalam kita menghijrahkan diri kita kepada keadaan yang lebih baik dan diredhai Allah, tentu ada awaridh (عوارض ) ataupun halangan2 yang besar yang mengganggu perjalanan kita. Antara halangan besar itu adalah kawan kita sendiri.

Jika baik (soleh) kawan kita, insyaAllah lambat laun kita juga akan terkena tempias kesolehannya. Jika buruk akhlak kawan kita, bimbang2 lambat laun kita juga akan terkena tempiasnya.

Jadi salahkah kita berkawan dengan semua orang? Jawapannya tak salah. Silakan berkawan dengan mereka yang soleh, dan ambil faedah sebanyak-banyaknya daripada kesolehannya. Silakan juga berkawan dengan mereka yang kurang/tidak soleh, dan berusahalah sungguh2 untuk ajak dia jadi soleh.

SALAM MAAL HIJRAH 1433H

Friday, November 25, 2011

KITA TAK ADA HAK



Tuan2 yg dikasihi. Terkadang ada satu kesalahan besar yang dilakukan oleh saudara kita, lalu kita menjadi sangat kecewa dan marah, lalu kita berkata, "Orang macam kau ni jangan harap la nak masuk syurga Allah. Memang calon ahli neraka la kau ni..!"...

Tuan2, kita TAK ADA HAK untuk tutup pintu-pintu taubat yang Allah bukakan seluas-luasnya kepada para hambaNya.

Mungkin amalan seorang manusia itu... sangat baik, sehingga jaraknya dengan syurga sejengkal saja lagi. Tapi tiba2 Allah takdirkan diakhir hayatnya, dia mati dalam keadaan buat derhaka kepada Allah, lalu Allah masukkannya dalam neraka.

Mungkin juga amalan seseorang itu sangat buruk, sehingga jaraknya dengan neraka hanya sejengkal saja lagi. Tapi tiba2 takdir Allah diakhir hayatnya, dia mati dalam keadaan buat baik dan sempat bertaubat kepada Allah, lalu Allah masukkannya ke dalam syurga-Nya.

Tuan2, teruskan usaha kita menyeru kepada kebaikan, dan bersangka baiklah terhadap mad'u kita... :)