MENGENAI SAYA

My Photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Friday, August 5, 2011

Subhanallahi Wabihamdihi... Subhanallahil 'Azhim

Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda,

" Dua kalimah yang ringan pada lidah, berat pada timbangan, lagi dikasihi oleh Allah, Subhanallahi Wabihamdihi.. Subhanallahil 'Azhim " Muttafaqun Alaih.

Assalamualaikum wrt..

Tuan-tuan yang dikasihi,

Marilah kita sama-sama basahkan lidah kita dengan zikir Subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil 'azhim sepertimana yang tertera pada gambar di atas.

Sungguh mudah sekali. Sambil berjalan, sambil memasak, sambil memandu, sambil bekerja dan apa sahaja perbuatan kita, kita boleh menyebutnya. Tak disyaratkan untuk sentiasa memegang tasbih. Sama-samalah kita menjadikannya sebagai 'pemanis' bibir kita.

Tuan-tuan yang dikasihi..

Zikir ini amat ringan pada lidah, namun amat berat timbangannya di Mizan dan amat dikasihi pula oleh Allah. Semoga saya dan tuan-tuan dikurniakan kemanisan untuk memuji dan memuja Allah swt.. Amin.

Thursday, August 4, 2011

Apakah Yang Dinamakan Sebagai Al-Kalam Dalam Bahasa Arab ?


Dalam Ilmu Nahu (Grammar) bhasa Arab, KALAM boleh ditakrifkan sebagai satu LAFAZ yang TERSUSUN lagi MEMBERI FAEDAH DALAM BAHASA ARAB. Dalam erti kata yang lain, KALAM adalah sebuat ayat yang sempurna.

Apakah yang dimaksudkan dengan lafaz?Bila kita sebut lafaz, maka ia mestilah satu perkataan yang dapat didengari sifat bunyinya. Misalnya kita sebut lafaz Zaid, maka disana kita dapat dengar adanya sifat huruf zai, ya, dan dal.

Berbeza pula dengan bahasa isyarat yang digunakan oleh golongan cacat penglihatan atau cacat pendengaran. Tiada lafaz yang dilahirkan. Hanya isyarat tangan yang tiada suara dan sifat huruf2nya. Jadi ia bukanlah dinamakan sebagai kalam dalam ilmu nahu.

Dalam takrifan di atas juga, ada disebutkan bahawa syarat untuk melayakkan satu2 susunan lafaz itu menjadi Al-Kalam, adalah dia mesti TERSUSUN. Tersusun yang bagaimana? Maksud saya, tersusun daripada sekurang-kurangnya 2 kalimah.

Misalnya, saya berkata kepada anda perkataan "Ahmad", dan saya terus diam. Ya, Ahmad memang satu lafaz yang merujuk kepada seseorang yang bernama Ahmad, tapi adakah anda boleh faham, apakah yang saya nak sampaikan sebenarnya? Tentu tidak, bukan. Jadi, kalimah yang lain mesti disusun atau didatangkan selepasnya supaya sempurna menjadi Al-Kalam (ayat).

Lalu kita datangkan kalimah qo-imun (berdiri) sebagai contoh. Ayatnya akan jadi Ahmad qo-imun, (Ahmad berdiri). Nah, bukankah sekarang ianya tersusun daripada 2 kalimah. Berdasarkan contoh mudah ini, anda boleh datangkan sendiri pelbagai contoh lain untuk latihan :)

Kemudian syarat ketiga seperti dalam takrifan di atas , ia mestilah MEMBERI FAEDAH. Maknanya, walaupun kita menjumpai 2 atau lebih kalimah yang tersusun, tapi maknanya masih belum boleh difahami dengan jelas, maka ia belum layak dinamakan sebagai KALAM.

Misalnya kita kata, "Man shoma Ramadhan.." (Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan..) kemudian kita berhenti setakat ini sahaja, sudah tentu orang yang mendengar akan tertunggu-tunggu apakah kesudahan ayatnya. Dalam keadaan begini, ianya tidak memberi faedah melainkan bila disambung dengan susunan kalimah lain yang menyempurnakan kalimah2 tadi.

Disyaratkan juga bahawa ia mesti DALAM BAHASA ARAB. Maknanya, kalau ayat itu dinyatakan dalam bahasa lain, maka ia tidaklah dikira Al-Kalam dalam Ilmu Nahu. Ilmu Nahu hanya khusus dalam bahasa Arab, dan inilah yang menjadikan Bahasa Arab sebagai bahasa paling indah dan sistematik dalam bidang linguistik.

Dengan ini tamat perbahasan ringkas mengenai pengenalan Al-Kalam (ayat) dalam Ilmu Nahu, dan sebarang persoalan boleh diajukan dalam komen di bawah. InsyaAllah saya cuba membantu sekadar mampu. Kalau lewat reply harap x kecil hati ye J