MENGENAI SAYA

My photo
1988-1994 = SRK St Gabriel KL 1995 = SM Taman Maluri KL 1996-1999 = SM Pandan Jaya KL 2000-2004 = Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling, KL (Sistem Pondok) 2005 = Madrasah Al-Attas Al-Arabiyyah Ulu Tiram, Johor 2006-2008 = Diploma Usuluddin, Kolej Pengajian Islam Johor MARSAH 2009- 2011 = Mansurah, Mesir Sekarang - Taman Daya, JB.

Blog Archive

Saturday, January 30, 2010

Zikrul Maut (Mengingati mati)



Wahai jiwa yang lalai
Dari saat ajalmu
Dari pedih sakarat mautmu
Dari peri pahitnya matimu
Beringatlah
Ia adalah satu janji
Yang pasti...

Fikirkan
Kelak akan tiba
Hari dirimu menggeletar disapa malakul maut
Lalu engkau menyesal
Terkenang segala hutang amal wajibmu
Terkenang segala maksiat dan dosamu
Terkenang derhaka pada ibu ayahmu
Terkenang zalim pada orang bawahmu
Engkau benar-benar ketakutan
Matamu terbeliak
Nafasmu kencang
Dan pada detik itu
Ternyata engkau sudah terlambat

Fikirkan
Saat itu engkau kan berpindah
Dari luas mahligaimu
Kepada sempitnya kubur
Dari empuknya kasurmu
Kepada kerasnya lahad
Dari gebunya lihafmu [1]
Kepada kasarnya kepal-kepal tanah
Engkau mengakuinya bukan?

Tiada isteri
Tiada kekasih
Tiada sahabat
Tiada taulan
Tiada siapa-siapa!!
Engkau kan berseorangan
Menunggu saat dibicara
Ia pasti ... ia pasti...

Wahai yang disibukkan oleh harta
Fikirkan
Hartamu tika itu
Hanyalah helaian kafan
Yang pasti kan turut binasa
Bahkan tubuhmu habuan ulat

Oleh itu beringatlah,
Beringatlah wahai jiwa yang lalai
Dan bersedialah
Kerana orang yang bijak
Adalah yang bersedia untuknya


(Khusus untuk diri yang alpa ini dan yang mahu beringat)

[1] lihaf = selimut tebal

AKHI
30 jan 2010, 13:30
Salam.net, Mansurah

Wednesday, January 27, 2010

Rasulullah s.a.w Bergurau Dengan Kanak-kanak


Daripada Hadrat Anas bin Malik r.a beliau berkata, “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w selalu bergurau dengan kami sehingga Baginda pernah bersabda kepada adik kecilku,

يا أبا عُمَير , ما فعل النغير

Ya Aba Umair , Apa yang dibuat oleh Nughair (Muttafaqun Alaih)

Nughair adalah burung kecil yang menyerupai burung merpati. Adik kepada Hadrat Anas sering bermain dengan burung tersebut. Namun kemudiannya burung itu mati.


Berkata Imam Abu Isa rahimahullah,

”Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah s.a.w sendiri pernah bergurau. (Dalam kitab ditulis dengan كان يمازح menggunakan uslub kana + mudhori’ = fe’el madhi istimrari. Maknanya sering juga bergurau, wallahu a’lam-akhi).Baginda s.a.w dalam hadis ini telah memberi kunniyah (gelaran seperti Abu dan Ummu ) kepada seorang anak kecil dengan memanggilnya ‘Aba Umair’. Hadis ini juga menjadi dalil bahawa tidak salah memberi seekor burung kepada anak kecil untuk bermain.

Adapun Baginda s.a.w bersabda demikian adalah kerana adik Hadrat Anas r.a ini mempunyai seekor burung yang dia selalu bermain dengannya, namun burung itu kemudiannya mati. Anak kecil itu berasa sedih. Lalu Baginda s.a.w pun bergurau dengannya untuk membuat dia gembira. ”
[1]

Apakah yang menyebabkan kanak-kanak ini gembira?

Adik kepada Hadrat Anas r.a ini adalah seorang kanak-kanak yang cerdas. Kalau kita sendiri semasa kecil dahulu, mungkin kita akan bertmbah sedih sekiranya seseorang menyebut-nyebut lagi mengenai kehilangan barang mainan yang amat kita sayangi sebagaimana layaknya perihal seorang kanak-kanak biasa. Namun tidak pada yang ini.


Berkata Imam al-Manawi rahimahullah,

”Malah dia menjadi amat senang hati kerana Rasulullah s.a.w sendiri berbicara dengannya. Hatinya menjadi riang. Dia bangga kerana Baginda melayannya. Habis satu keluarga diceritakan mengenai hal ini. Rasulullah bercakap dengan saya! Baginda bertanya pada saya! Dia menyibukkan dirinya dengan hal ini sehingga dengannya hilanglah rasa sedihnya. Si kecil ini mempunyai kebijaksanaan dan cerdik, oleh kerana itulah Baginda s.a.w berbicara dengannya begitu.” [2]

Faedah hadis

Berkata Imam an-Nawawi rahimahullah,

Hadis ini memberi banyak sekali faedah. Antaranya:

1) Harus memberi kuniyah kepada seseorang yang belum ada anak walaupun kanak-kanak. Ini tidaklah pula dianggap sebagai berbohong.

2) Harus bergurau pada perkara yang tidak mendatangkan dosa

3) Harus mentasghirkan sebahagian nama misalnya Hirrah jadi Hurairah, Amr jadi Umair, Fadhl jadi Fudhail, Naghr jadi Nughair.

4) Harus kanak-kanak bermain dengan burung kecil dan menjadikannya (brung itu) miliknya

5) Harus menyusun bicara yang baik dan indah untuk melembutkan hati kanak-kanak

6) Hadis ini juga menggambarkan betapa Baginda s.a.w memiliki akhlak yang sangat mulia, sempurna dan amat tawadhok
. [3]

Berkata Mulla (Bahasa Urdu, sama dengan Allamah dalam Bahasa Arab) Ali al-Qari rahimahullah berkata,

Hadis ini menunjukkan harus bergurau dengan anak-anak kecil untuk mengubat dukacitanya.

Kesimpulan

Sekiranya gurau senda yang dilakukan adalah bertujuan untuk menghilangkan kesedihan, mengubat hati yang berduka, dan yang seumpamanya maka ia adalah mustahab dan dibenarkan selagi mana tiada padanya unsur-unsur yang menyalahi syariat seperti menipu, menyebabkan permusuhan dan sebaginya.




[1] Dinukil oleh Imam Tirmizi dalam kitab as-Syamail
[2] Di dalam kitab syarahnya kepada as-Syamail
[3] Di dalam Syarah Muslim
[4] Di dalam Jam’u al-Wasail



Rujukan

1 Syarah Sohih Muslim oleh al-Imam an-Nawawi rahimahullah

2. al-Mizah Adab wa Ahkam oleh Syeikh as-Sayyid bin Hamudah hafizahullah

Tuesday, January 26, 2010

Nahu : Isim-isim yang beramal seperti amalan fe’elnya

Soalan di chatbox


ust..nti blh x terangkn ckit b'kaitn isim2 yg beramal seperti amaln fi'il?ana msh krg jelas lg la bab 2.


Jawapan ringkas saya (sekadar mampu),

بسم الله الرحمن الرحيم

Terkadang ada isim yang boleh beramal seperti fe’elnya beramal. Maka di sana kita akan menemui isim yang mempunyai fa’il atau na’ib fa’il dan maf’ul. Maknanya, bukan feel sahaja yang boleh ada ketiga-tiga perkara tersebut. Isim juga boleh. Namun tidak semua. Saya merujuk kitab Syarah Ibni ‘Aqil oleh Imam Ibnu ‘Aqil al-‘Aqili al-Hamdi rahimahullah (wafat 769H) dan sekadar yang saya temui, beliau menyebutkan 3 isim yang boleh beramal seperti amalan fe’elnya. Mungkin tuan-tuan yang lebih teliti akan menemui lebih daripada itu. Wallahu a’lam.

1. Isim Masdar

Ia boleh beramal dengan amalan fe’el namun dengan 2 syarat.

i) Ia digunakan sebagai ganti kepada makna fe’el. Maknanya kita sebut lafaz masdar,namun yang kita muradkan adalah makna fe’el. Misalnya

ضرباً زيداً

Dorban adalah masdar, namun pada ketika ini ia memberi makna fe’el amar, iaitu idrib. Biasanya penggunaan masdar untuk memberi makna amar ini adalah untuk merendah diri dalam memberi perintah atau suruhan.

Kalau kita suruh seseorang duduk dengan berkata ‘ijlis’, maka ia adalah fe’el amar biasa. Namun bila kita kata ‘julusan’, dengan bentuk masdar, maka suruhan itu akan menjadi penuh sopan dan rendah hati. Seolah-kita kita kata ‘silakan duduk..’

Macamana kita nak i’rab jumlah di atas?

Dorban = masdar, dalamnya ada dhomir anta sebagai fa’ilnya
Zaidan = Maf’ul bihi

ii) Ada أن + fe’el atau ما + fe’el yang muqaddar pada masdar

Bila masdar disebutkan, dan yang dikehendaki adalah makna madhi atau istiqbal, maka sebenarnya ada ان dan fe’el yang muqaddar padanya. Misalnya,

عجبتُ من ضربك زيدا أمس @ غدا

Taqdirnya adalah,

عجبتُ من أن ضربتَ زيدا أمس @ أن تضرب زيداً غدا

Kalau yang dikehendaki adalah makna hal (sekarang), maka ditaqdirkan ما dan fe’el. Misalnya,

عجبتُ من ضربك زيداً الآن

Taqdirnya adalah,

عجبتُ مما (مِن + ما) تضرب زيدا الآن


2. Isim Fa’il

Isim fa’il ini tidak lari daripada dua keadaan, iaitu masuk alif lam atau tidak. Maka kalau masuk alif lam, ia beramal secara mutlak (tanpa syarat).

Kalau isim fa’il itu berbentuk nakirah boleh beramal dengan amalan fe’elnya dengan syarat ia mesti memberi makna hal atau istiqbal

Maknanya, kalau ia memberi makna madhi seperti contoh dibawah,

هذا ضاربٌ زيداً أمس

Maka ia tidak beramal, bahkan pada ketika ini dhorib wajib menjadi mudhof kepada Zaid. Ia akan jadi seperti ini,

هذا ضاربُ زيدٍ أمس

Isim fa’il bergantung kepada salah satu daripada beberapa keadaan ini untuk beramal

i) Ia berada selepas istifham. Misalnya

أ ضاربٌ زيدٌ عمرواً؟

ii) Selepas huruf nidak. Misalnya

يا طالعاً جبلاً

iii) Selepas nafi. Misalnya

ما ضاربٌ زيدٌ عمرواً

iv) Ia sendiri menjadi sifat. Misalnya

مررتُ برجلٍ ضاربٍ زيداً

v) Atau hal. Misalnya

جاء زيدٌ راكباً فرساً

3. Isim maf'ul


Perbahasannya hampir sama dengan isim fa’il. Saya minta maaf kerana tidak menghuraikannya disini kerana saya rasa ustaz yang bertanya akan lebih jelas sekiranya merujuk terus kepada kitab Syarah Ibn Aqil bab I’mal al-Masdar sampai bab I’mal Ismi Fa’il.



Wallahu a’lam. :)

Nahu : Sifat Boleh Datang Dalam Bentuk Jumlah Khabariyyah

Jumlah juga boleh jadi sifat sepertimana dia boleh menjadi khabar atau hal. Namun dalam keadaan ini, ia harus ditakwil sebagai nakirah. Oleh kerana itulah, mausuf kepada jumlah yang menjadi sifat mestilah berbentuk nakirah.

Contoh jumlah yang jadi sifat :

جاء رجلٌ لباسُه جميلٌ

Telah datang seorang lelaki yang pakaiannya cantik

Cuba kita perhatikan,

i) Kalimah rajulun adalah nakirah
ii) Libasuhu jamilun adalah jumlah (dalam bentuk ismiyah khabariyyah).
iii) Berdasarkan pemerhatian saya yang dhaif ini, saya menambah syarat yang ketiga iaitu mesti ada dhomir yang kembali kepada mausuf, baik berbentuk zahir atau muqaddar. Dalam contoh diatas ia adalah zohir.

Kemudian, kita takwilkan jumlah diatas sebagai nakirah, maka ia akan menjadi sifat kepada rajul.

Berbeza pula dengan jumlah di bawah ini,

جاء الرجلُ لباسُه جميلٌ

Kalimah ar-rojul bukan nakirah kerana ia dimasuki alif lam. Jadi jumlah selepasnya tidak boleh menjadi sifat kepadanya. Bahkan dalam keadaan ini, kita boleh meng’irab jumlah itu sebagai hal kepada ar-rojul. Ini kerana jumlah yang datang selepas isim makrifah biasanya boleh di’irab sebagai hal dan isim itu dijadikan zul hal atau sohibul hal.

Jumlah tolabiyyah tidak boleh jadi sifat

Di atas saya ada mengatakan bahawa jumlah khobariyyah boleh jadi sifat. Saya mengaitkan perkataan khobariyyah kerana jumlah boleh juga datang dalam bentuk tolabiyyah, seperti,

جاء رجلٌ اضْرِبْه

Idrib adalah fe’el amar dan fe’el amar memberi makna tolab (permintaan). Maka ia tidak boleh menjadi sifat kepada isim nakirah sebelumnya.


Wallahu a'lam

Tuesday, January 19, 2010

Nahu : Sifat Wajib Ikut I'rab Mausufnya dan Ma'rifah atau Nakirah.


Sifat Wajib Ikut I’rab Mausufnya

Sifat wajib mengikut mausufnya dari segi i’rab. Maknanya, kalau mausufnya beri’rab marfu’, maka sifat juga mesti marfu’. Begitu juga halnya kalau mausuf itu dalam keadaan mansub atau majrur.

Kenapa tidak disebutkan i’rab majzum sekali?

Kerana mausuf tidak datang dalam i’rab majzum. Mausuf mesti berbentuk isim. Ini adalah satu kaedah nahwiyyah yang mesti kita ingat. Oleh kerana ia mesti isim, maka ia tidak datang dalam i’rab majzum.

Kita lihat contoh daripada al-Quran,

اشتروا بأيات الله ثمناً قليلاً
Mereka (orang-orang Musyrik) menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit.. surah at-Taubah ayat 9

Kalimah ثمنا adalah maf’ul bihi kepada fe’el didepannya. Kaedah nahwiyyah = semua maf’ul adalah mansub kecuali maf’ul lam yusamma fa’iluh (naib fa’il), maka i’rabnya adalah marfu’.

Dalam masa yang sama, ia adalah mausuf kepada قليلا . قليلا dalam ayat itu adalah sifat kepadanya. Oleh kerana ia adalah sifat kepada ثمنا yang mansub, maka ia pun secara automatik akan mengikut i’rab mausufnya. Pasal itu lah juga ia dinamakan tabi’, atau yang mengikut.

Begitulah juga kiasnya untuk i’rab mansub dan majrur.



Sifat Wajib Ikut Mausuf Dari Segi Ma’rifah atau Nakirah

Kalau mausuf itu ma’rifah, maka sifatnya juga ma’rifah. Begitu juga halnya dengan nakirah. Kalau mausuf nakirah, sifat juga mesti nakirah.

Contoh kedua-duanya ma’rifah,

جاء زيدٌ الكريمُ

Zaidun adalah fa’il kepada fe’el sebelumnya. I’rabnya marfu’. Masa yang sama dia adalah mausuf kepada al-karimu.

Apa yang kita nak lihat?

Lihat pada kalimah Zaid. Ia adalah ’alam atau dalam istilah Bahasa Melayu dipanggil nama khas. Bila dia ’alam, maka automatik dia adalah ma’rifah.

Lihat pula kalimah al-karimu. Dia juga ma’rifah. Cuma dia bukan nama khas, bahkan kita mengenalinya sebagai isim yang ma’rifah dengan masuknya alif dan lam.

Kalau kita kata,

جاء زيدٌ كريمٌ boleh tak kita katakan karimun itu sifat kepada Zaidun?

Tidak boleh. Kerana ia bukan ma’rifah.



Kalau bukan sifat, kenapa pula dibaca dengan i’rab marfu’?

Dalam situasi jumlah yang begini, kita boleh andaikan bahawa karimun adalah khobar kepada mubtadak yang mahzuf atau muqaddar. Seolah-olah kita kata,

جاء زيد هو كريم

Apa yang pasti, karimun bukan sifat kepada Zaidun.

Begitu juga kiasannya dengan jumlah yang kedua-duanya adalah nakirah. Wallahu a’lam. :)

Monday, January 18, 2010

Puisi : Hati Yang Mati



Hati yang mati
Tiada hakikat kehidupan
Tiada kenal Tuhan
Yang hak-Nya disembah, dicintai, dirindui

Hati yang mati
Sandaran cintanya nafsu
Hati yang mati
Bencinya dipandu nafsu
Nafsu menjadi imam
Syahawat menjadi pemimpin
Kejahilan menjadi nakhoda
Kelalaian ditunggang
Cinta suci menjadi keji
Kerana hati yang mati


Hati yang mati
Tiada mahu memahami ayat-ayat cinta
Yang Tuhan turunkan dalam 114 surat-Nya
Yang Tuhan siratkan dalam zahir yang tersurat
Unta yang dicipta
Langit tiada tiang
Gunung ganang dipasak
Bumi dihampar


Wahai hati yang mati
Suburkan semula benih imanmu
Selagi masih punya kesempatan
Selagi roh belum ditenggorokan

p/s - untuk muhasabah diri saya sendiri khususnya...

Sunday, January 17, 2010

Kalam Tasyji' : Ma'an Najah Fil Imtihan.. :)


Assalamualaikum wrt

Saya mengucapkan Selamat Menghadapi Imtihan kepada semua mahasiswa dan mahasiswi al-Azhar, khasnya cawangan Mansurah, dan terutamanya kepada para ustaz Kuliah Usuluddin Tahun 2 (Ust Kimi dan rakan-rakan) juga Kuliah Lughah Tahun 1. Tidak lupa kepada ustazah-ustazah Kuliah Syariah dan Usuluddin Tahun 2 juga Kuliah Syariah dan Usuluddin Tahun 1.


Saya doakan kejayaan kalian di dalam imtihan ini. Kalian telah gigih berusaha, tekun menghadiri kuliah dan muzakarah. Tingkatkanlah azam dan tawakal serta serahkanlah segalanya kepada Allah.


Jangan putus asa daripada rahmat Allah. Mintalah kepada-Nya. Ingatlah, Allah amat dekat dengan kita para hamba-Nya. Bukankah Allah sendiri berfirman bahawa Dia hampir dengan kita. Dia menjawab doa dan permintaan siapa sahaja yang meminta kepada-Nya.


Oleh itu, sekali lagi saya berpesan pada diri saya dan antum, mintalah pada Allah. Bersabarlah dan banyakkanlah solat sunat dan hajat. Kita semua fuqarak. Allah Maha Kaya. Ilmu-Nya maha luas.


Semoga berjaya.. Good Luck !!!




Nahu : Bab Tawabi' - Sifat (Bhgn 1 -Takrif dan Tujuan Didatangkan)

Assalamualaikum wrt

Saya mendapat soalan daripada sahabat saya di chatbox yang meminta supaya diterangkan mengenai tabi' dan matbu' serta contoh-contohnya. Sebagai respon, InsyaAllah saya cuba menerangkan sekadar mampu.

Saya akan menerangkan secara bersiri, mengikut turutan pembahagian jenis tawabi', insyaAllah.


Takrif Tabi'

1. Dari segi bahasa – ikut, mengikut

2. Dari segi istilah nahu

Imam Ibnu ‘Aqil rahimahullah di dalam kitabnya Syarhu Ibni Aqil menakrifkan tabi’ sebagai isim yang berkongsi i’rab isim sebelumnya secara mutlak.

Syeikh Muhammad Muhyiddin Abdul Hamid hafizahullah pula, di dalam kitabnya ‘Uddatu as-Saliki Ila Tahqiq Audohi al-Masalik (Syarah Kepada Audoh Masalik oleh Imam Ibnu Hisham rahimahullah) memberi takrifan yang lebih kurang sama dengan Imam Ibnu ‘Aqil rahimahullah.

Adapun Imam Nuruddin as-Sanhuri rahimahullah (wafat 889 H) di dalam kitabnya Syarhu al-Ajurrumiyyah fi Ilmi al-Arabiyyah pula menukilkan takrifan Imam Ibnu Hajib (di dalam Syarh al-Kafiah) dengan berkata ‘Tabi’ adalah setiap kalimah yang kedua yang mengikut i’rab kalimah sebelumnya daripada satu wajah.

Sekadar pengetahuan saya yang amat sedikit ini, saya lebih cenderung kepada takrifan Imam Ibnu Hajib rahimahullah kerana terkadang sifat atau na’at yang juga salah satu daripada tawabi’ yang lima datang dalam bentuk fe’el, dan bukan isim. Misalnya

جاء رجل رأيته أمس

Dalam ayat ini, jumlah fe’liyyah khobariyyah iaitu رأيته adalah sifat kepada kalimah رجل yang nakirah. Terjemahnya “Telah datang seorang lelaki yang aku melihatnya semalam”

Wallahu a’lam.


Pembahagian Tawabi’

Tawabi’ (kalimah jamak kepada tabi’) ada 5 bahagian (mengikut Imam Ibnu ‘Aqil rahimahullah) :

i) Na’at @ Sifat
ii) Taukid
iii) Atof Bayan
iv) Atof Nasaq
v) Badal


Sifat @ Na’at (Lepas ini saya lebih selesa menggunakan sifat kerana ia lebih masyhur digunakan di nusantara berbanding na’at)

Sifat adalah setiap tabi’ yang datang untuk menyempurnakan matbu’nya dengan menerangkan,

1) salah satu daripada sifat-sifat matbu’ itu.

Misalnya ,

مررتُ برجلٍ كريمٍ

Aku berjalan bersebelahan seorang yang mulia. Mulia itu adalah sifat kepada lelaki tadi. Lelaki itu adalah matbu’ (yang diikut i’rabnya) dan dalam keadaan ini ia dinamakan mausuf atau man’ut (yang disifatkan). . Karimun adalah tabi’, dan ia dinamakan sebagai sifat atau na’at.

2) sifat-sifat yang berkaitan dengan matbu’

Misalnya,

رأيتُ رجلاً كريماً أبوه
Aku melihat seorang lelaki yang ayahnya mulia (boleh juga diterjemah pemurah)

Sifat karim atau mulia itu bukan sifat lelaki tadi. Bahkan ia adalah sifat kepada ayahnya. Kenapa dibaca kariman dengan i’rab mansub? Kerana ia adalah sifat kepada rajulan. Dalam jumlah ini, rajulan i’rabnya mansub kerana ia menjadi maf’ul bihi kepada fe’el roaitu. Seperti yang dikatakan tadi, sifat adalah tabi’ dan tabi’ mesti mengikut i’rab matbu’nya. Oleh kerana itulah dibaca dengan kariman. :)

Antara Tujuan Didatangkan Sifat

1) Untuk memberi makna takhsis (pengkhususan)

Misalnya,

جاء زيد الخيّاط
Telah datang oleh Zaid yang mahir menjahit


2) Memberi makna madah (pujian)

Misalnya firman Allah,

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


3) Memberi makna zam (celaan)

Misalnya firman Allah

فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم
Maka mintalah perlindungan dengan Allah daripada syaitan yang direjam


4) Memberi makna tarahhum (kasihan)

Misalnya

مررتُ بزيد المسكين
Aku berjalan bersebelahan Zaid yang miskin (dengan nada kasihan)


5) Memberi makna ta’kid (Menguatkan makna ayat)

Misalnya firman Allah

فإذا نفخ في الصور نفخةٌ واحدةٌ
Maka apabila ditiup sangkakala dengan tiupan yang sekali (sahaja). Surah al-Haqqah ayat 13.

Wallahu a’lam.

Tuesday, January 12, 2010

Kisah Para Sahabat : Hadrat Bilal r.a. Gelap Kulitnya Murni Imannya


بسم الله الرحمن الرحيم

Orang-orang musyrikin Quraisy di permulaan Islam amat memusuhi siapa sahaja yang memeluk Islam dan mengikut ajaran Rasulullah s.a.w. Mereka mula bertindak melakukan kezaliman terhadap kaum Muslimin. Mereka menangkap dan menyeksa kaum Muslimin dengan cara pukulan, membiarkan kelaparan dan dahaga di bawah terik mentari yang bersangatan. Kaum muslimin yang lemah diperlakukan seperti binatang. Namun ada juga antara mereka yang terselamat daripada menjadi ’habuan’ kaum musyrikin Quraisy.

Antara yang paling dahsyat menerima siksaan adalah Hadrat Bilal bin Rabah r.a. Nama ibunya adalah Hamamah. Beliau adalah seorang yang benar dan tulus keislamannya dan suci murni pula hatinya. Umayyah bin Khalaf adalah tuan kepada Hadrat Bilal r.a sebelum dimerdekakan oleh Saidina Abu Bakar r.a. Dia membawa Hadrat Bilal r.a ke kawasan yang berbatu kerikil, dan ketika itu adalah waktu tengahari. Pada waktu itu, batu-batu kerikil adalah amat panas. Hadrat Bilal r.a dibaringkan di atasnya.

Tidak puas dengan siksaan yang begitu, Umayyah menyuruh pula supaya diangkat seketul batu besar dan diletakkan di atas dada Hadrat Bilal r.a. Kemudian dia berkata, ”Demi Allah, kau akan berterusan begini sehinggalah engkau mati, atau engkau kufur kepada Muhammad dan menyembah Latta dan Uzza”

Namun dalam keadaan yang amat terseksa itu, Bilal r.a masih mampu menyebut, ”Ahad, Ahad (Yang Esa, Yang Esa)” [1]

Sehinggalah pada satu hari Saidina Abu Bakar as-Siddiq melalui kawasan itu dan terlihat Hadrat Bilal r.a disiksa, beliau berkata kepada Umayyah, "Apakah engkau tak takut kepada azab Allah kerana menyiksa orang miskin ini? Sampai bila engkau mahu menyiksanya?”

Jawab Umayyah, "Engkaulah yang dah rosakkan dia, jadi engkaulah yang patut selamatkan dia dari apa yang engkau nampak!”

Kata Saidina Abu Bakar r.a, "Baiklah. Aku ada seorang hamba yang lebih gelap kulitnya dan lebih kuat. Dia dari kaum musyrikin sepertimu. Mahukah aku berikan dia kepadamu dan digantikan dengan yang ini (Hadrat Bilal r.a)?”

Umayyah bersetuju dan Saidina Abu Bakar r.a pun memberikan hambanya kepada Umayyah dan mengambil Hadrat Bilal r.a lantas beliau terus memerdekakannya. [2]



[1] Isnadnya Sohih. Diriwayatkan oleh Ibnu Majah, Ahmad, Ibnu Hibban, dan al-Hakim


[2] Sohih. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari


Rujukan - Kitab as-Sirah an-Nabawiyyah oleh Imam Ibnu Hisyam

Saturday, January 9, 2010

SDK : Burger Akhi dan Secebis Kenangan

Burger Akhi. Sekali rasa, insyaAllah nak lagi :)

بسم الله الرحمن الرحيم


Burger adalah sesuatu yang istimewa dalam sejarah hidup saya. Ia adalah satu kenangan dan nostalgia yang terkadang bila teringat akan menyebabkan saya tersenyum, terkadang pula termenung. Kronologi hidup saya sejak 4 tahun yang lalu diwarnai oleh kelazatan mayonisnya, keenakan daging lepernya, kelembutan rotinya dan kesyukuran menikmati hasil untungnya.


Pada Disember 2006, saya berada di tahun pertama pengajian di Kolej Pengajian Islam Johor (MARSAH). Ayah saya baru pencen daripada pekerjaannya. Sebelum pencen, ayah hanya mahu saya memberi tumpuan kepada pengajian dan jangan fikir soal belanja. Dia ada memberi sedikit duit saku untuk belanja sebulan. Kalau ikutkan, memang segan sangat sebenarnya apabila seorang anak sulong yang berumur 23 tahun pada masa itu masih lagi diberi duit belanja. Saya sudah beberapa kali memberi cadangan untuk membeli sebuah motosikal (menggunakan sedikit duit simpanan untuk bayar duit muka), supaya dapat digunakan untuk mengajar di kelas-kelas tuisyen terutama al-Quran dan Bahasa Arab untuk mencari pendapatan sampingan, namun tidak berjaya. Setelah pencen, saya minta supaya ayah mengizinkan saya untuk mencari duit sendiri. Alhamdulillah abah dan mak mengizinkan.

Saya pun memulakan bisnes secara kecil-kecilan di kampus. Jual burger. Mula-mula jual 10 biji, alhamdulillah habis. Esoknya tambah lagi 5, alhamdulillah. Begitu lah hari demi hari sehinggalah sehari saya dapat jual 50 biji burger. Di mana saya goreng burger? Hehe di dalam bilik asrama, menggunakan periuk nasi.



Februari 2007. Alhamdulillah, perniagaan bertambah maju. Saya berhasil mendapatkan sebuah motosikal second hand jenama Nitro. Dengan adanya motosikal ini, saya tidak perlu lagi meminjam motor kawan-kawan untuk pergi membeli barang-barang berniaga. Syukran jazilan kepada Akhi Khidir, yang kini berada di tahun 2 kuliah qiraat di Syoubra kerana selalu meminjamkan motornya. Begitu juga dengan Akhi Hafis Ghazali. Semoga Allah merahmati kalian berdua.

Jualan semakin meningkat. Saya sudah mula membeli kuali leper yang biasa digunakan untuk menggoreng burger, dan mempunyai dapur tungku sendiri. Saya minta izin kepada warden asrama yang juga kawan baik saya, Ustaz Syafie Bachok dan alhamdulillah, beliau mengizinkan menggunakan rusng dapur rumahnya. Pada ketika itu beliau masih bujang. Setelah berdua, saya minta izin menggunakan stor kampus. Beliau mengizinkan juga. Dipendekkan cerita, sampai lah saya menamatkan pengajian, jualan di kampus pada setiap hari boleh dikatakan berterusan dalam 60 ke 80 biji. Pelajar yang menginap di kampus tidak ramai, sekitar 300 orang sahaja. Apapun, semuanya adalah nikmat daripada Allah untuk Dia menguji kita para hambaNya, adakah kita bersyukur atau tidak. Alhamdulillah.



Ogos 2007. Saya membeli motosikal baru jenama EX5 warna hitam menggantikan motosikal sebelumnya yang selalu bermasalah. Saya mula mengambil upah mengajar al-Quran dan Bahasa Arab sebagai pendapatan tambahan. Untuk menggoreng dan menjual burger, saya mengupah seorang sahabat yang menawarkan dirinya untuk 'bekerja' dengan saya.

Saya membuka 'cawangan' di salah sebuah gerai berhadapan Masjid Jamek Sultan Abu Bakar. Saya namakan burger saya sebagai 'Burger Akhi'. Syukran jazilan kepada Abang Lan, toke gerai tersebut yang meng'offer' untuk menjadi pengedar. Matlamat saya pada ketika itu adalah untuk mengumpul duit bagi melamar seorang muslimah (kini zaujah) yang saya tidak pernah menatap wajahnya kerana dia berpurdah, namun hati saya cenderung untuk menjadikannya permaisuri dan sayap kiri perjuangan saya sebagai daie. Alhamdulillah hajat saya tercapai.



Abang Lan, banyak jasanya pada saya.. :)


Sekarang, Januari 2010. Saya dan zaujah kini berada di Mansurah, Mesir. Yang belajar secara rasmi sebagai pelajar al-Azhar adalah zaujah saya, dalam bidang Takhassus Qiraat. Saya pula tidak dapat melanjutkan pengajian disini kerana MOU francais atau muadalah antara kolej-kolej pengajian Islam di Malaysia telah dibatalkan secara mengejut pada April 2008. Sijil STAM saya pula sudah menjangkau 4 tahun, lebih setahun daripada had penggunaannya untuk melayakkan saya menjadi pelajar al-Azhar. Tapi tak mengapalah, saya ke sini untuk menimba ilmu. Saya yakin semuanya adalah ujian-Nya, dan pasti ada hikmah yang tersirat sebaliknya.

Apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya dalam entri ini adalah, Burger Akhi kini di Mansurah. Hihi. Harganya adalah LE2.50 lebih kurang duit kita rm1.50. Sama harganya seperti yang saya jual di Malaysia. Lapisan bawahnya adalah mayonis, kobis, tomato dan sos. Lapisan atasnya adalah timun dan sos juga. Manakala dagingnya digoreng dengan sedikit resipi rahsia :)

Setakat ni dah dijual di Maahad Qiraat dan salah sebuah kelas yang saya muzakarahkan kitab Nahu. Kepada sahabat-sahabat di Mansurah yang ingin membuat tempahan untuk sebarang program atau diskusi beramai-ramai, boleh contact saya di nombor 0145780942. Mudah-mudahan usaha yang sedikit ini dimudahkan oleh Allah dan rezeki yang datang melaluinya diberkati insyaAllah. Amin Amin Amin.

Friday, January 8, 2010

Gambarajah Kitab-kitab Fiqh Mazhab Syafie

klik untuk besarkan



Assalamualaikum wrt

Di atas adalah gambarajah silsilah kitab-kitab mazhab Imam Syafie rahimahullah yang dijadikan bahan rujukan untuk pengajian dan pengeluaran fatwa semenjak terasasnya mazhab Syafie hinggalah sekarang.

Syukran jazilan kepada penyumbang gambarajah ini iaitu sahabat saya, Ustaz Yasir Sabil. Semoga Allah membalas usaha murni antum ya akhi dengan keredhaan-Nya. Semoga usaha antum bermanfaat kepada umat. Amin.

Muhasabah : Hidup Kita Hanya 1 Jam Lebih


Nisbah Hari Dunia : Hari Akhirat

Firman Allah,

و إن يوما عند ربك كألف سنة مما تعدّون
Dan sesungguhnya satu hari (mengikut perhitungan) Tuhanmu adalah seperti 1000 tahun mengikut perkiraanmu. Surah al-Haj ayat 47 (Rujuk juga ayat 5 surah as-Sajdah)

Hidup kita di dunia ini tidak lama. Cuba kita hitung nisbah hari dunia dan akhirat,

1 hari akhirat = 1000 tahun dunia mengikut perkiraan kita

Satu tahun di dunia biasa 365 hari. Cuba kita darabkan. 1000 x 365 = 365000 hari

Bermakna satu hari akhirat = 365000 hari dunia

Cuba kita andaikan, jika 1 hari akhirat juga ada 24 jam. Bermakna,

setiap jam akhirat adalah - 1000 tahun / 24 = 41.7 tahun dunia.

Umur umat akhir zaman adalah lebih kurang 60 ke 70 tahun sahaja, atau HANYA satu jam lebih mengikut perhitungan akhirat.


Hakikat Kehidupan Dunia

Firman Allah,

و ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو و للدار الأخرة خير للذين يتقون, أفلا تعقلون

Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu adalah terlebih baik bagi orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? Surah al-An'am ayat 32

و ما الحياة الدنيا إلا متاع الغرور

Dan tiadalah kehidupan dunia itu melainkan kesenangan yang mempedayakan Surah Ali Imran ayat 185

أرضيتم بالحيوة الدنيا من الأخرة, فما متاع الحيوة الدنيا في الأخرة إلا قليل

Apakah kamu puas dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit. Surah at-Taubah ayat 38

Terdapat banyak lagi ayat yang Allah jadikan ia sebagai peringatan kepada kita agar tidak terpedaya dengan muslihat dan tipudaya dunia.

Namun jangan pula kita menyangka bahawa untuk kejar akhirat, kita harus tinggalkan pekerjaan,tinggalkan bermuamalah, bergaul dengan sahabat handai dan sebagainya dan hanya duduk di tikar sejadah dan memegang tasbih sepanjang masa. Islam adalah agama yang sempurna, melengkapi keperluan ukhrawi dan duniawi. Kita sebagai manusia yang dikurnia akal, harus matang dalam membahagikan antara ibadah dan muamalah sesama manusia.


Persoalannya

* Berapa banyakkah persediaan yang telah saya dan antum lakukan untuk ke sana

* Berapa banyakkah masa yang terbuang begitu sahaja tanpa diisi perkara atau amalan
yang bermanfaat

Fikir-fikirkanlah...

Wednesday, January 6, 2010

Isu Semasa : Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Mengenai Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah


Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah

Bil. Muzakarah : Kali Ke-82

Tarikh : 5 Hingga 7 Mei 2008
Tempat : Holiday Villa Hotel & Suites, Alor Star, Kedah

1) Ulasan/Hujah

Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah triniti. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverend Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.

Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh, Elohim dan juga Yhwh.

Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.

Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.

Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.

Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.

Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama Kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.

Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.

Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri supaya kesucian agama dan akidah umat Islam dapat dipertahankan.

Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan kepada akidah dan kesucian agama Islam.

Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.

Larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan penggunaannya oleh bukan Islam. Pada masa ini terdapat 10 buah negeri telah memperuntukan larangan penggunaan kalimah Allah dalam Jadual kepada Enakmen Kawalan Dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan yang masih dalam proses menggubal Enakmen ini.

2) Keputusan

Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.

Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sumber : http://bahrusshofa.blogspot.com/2010/01/isu-kalimah-allah.html

Isu Semasa : Pandangan Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman


Larangan Kristian Guna Nama Allah : Ulasan Ringkas Oleh

Ustaz Haji Zaharuddin Abd Rahman

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan bahawa larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan 'Allah' adalah tidak sah. Berikutan itu, mahkamah membenarkan permohonan Gereja Katholik untuk mengetepikan larangan tersebut. Hakim Lau Bee Lan berkata arahan oleh menteri dalam negeri itu adalah 'tidak sah dan batal".

Menurutnya, akhbar mingguan The Herald boleh menggunakan perkataan 'Allah' dan menegaskan bahawa perkataan tersebut bukan hanya ekslusif untuk Islam sahaja. Keputusan mahkamah mengetepikan larangan KDN itu, akan memboleh The Herald dan penerbitan bukan Islam yang lain, menggunakan perkataan 'Allah' sebagai terjemahan bagi perkataan 'Tuhan' dalam versi bahasa Melayu mereka.

Hakim Lau berkata semua rakyat Malaysia mempunyai hak perlembagaan untuk menggunakan perkataan 'Allah'. Bagaimanapun, memandangkan implikasi kes ini, KDN dijangka memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi hari ini

SUDUT HUKUM

Berikut di atas tadi adalah petikan berita Malaysiakini bertarikh 31 Disember 2009.

Isu ini turut menjadi hangat khususnya apabila terdapat beberapa pandangan diberikan oleh kumpulan ilmuan. Kumpulan pertama yang tidak membenarkan dengan pelbagai hujjah dan nas, demikian juga kumpulan kedua. Secara asasnya, ini adalah isu cabang dalam bab aqidah yang tidak sama sekali menjatuhkan seseorang dalam kekafiran, perbezaaan pendapat dan ijtihad adalah dibenarkan dalam hal ini.

Dalil-dalil yang diutarakan oleh kedua-dua kumpulan, masih terdiri dari dalalah yang zhonniah, hasil takwilan dan tafsiran. Hanya yang tidak memahami ilmu Usul Fiqh sahaja akan merasakan ia tergolong dalam hal usul yang jatuh kufur bagi yang berbeza. Juga tiada wajar bagi menuduh secara rambang bahawa sesiapa yang membenarkan tergolong dalam kategori Islam liberal, mungkin sebahagiannya benar ingin menyamaratakan semua agama, namun tidak semuanya membenarkan dengan niat sedemikian.

Setelah melakukan penilaian terhadap pelbagai hujjah dan pandangan silam dan kontemporari. Secara asasnya, saya lebih cenderung kepada pendapat yang MENGHARUSKAN penganut Kristian untuk menggunakan nama Allah swt. Antara nas yang paling jelas adalah :

Dan sesungguhnya, jika kamu (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!" (al-Zukhruf : 87-88).

Ini hanya satu dalil sahaja, memang boleh diperdebatkan dengan pelbagai sisi pandang SEPERTI mentafsirkan Allah dalam ayat itu bukan sebagai ‘ALLAH' dalam konteks yang dikhususkan oleh Islam yang terkandung di dalam surah al-Ikhlas, tetapi adalah tuhan pencipta secara umum.

Namun di dalam kaedah dalam fiqh, memerlukan kepada dalil lain jika takwilan sedemikian ingin dilakukan. Khususnya masyarakat Jahiliyyah sudah sedia maklum berkenaan agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s, dan Allah telah difahami merujuk kepada siapa.

Cukuplah, saya tidak ingin menghurai panjang dan berbahas dalam hal ini, hakikatnya banyak lagi nas dan dalil lain yang menyokong kepada keadaan membolehkan tersebut. Menurut penilaian dan pengamatan saya, pandangan membolehkan adalah terlebih kuat daripada hujjah kumpulan yang menolak.

Saya juga kurang bersetuju untuk dipisahkan nama Allah kepada pengertian lughah (dari sudut bahasa secara literal kononnya merujuk kepada tuhan umum), dan Allah secara istilah yang merujuk kepada Allah yang disebut di dalam surah al-Ikhlas.

Satu lagi, perlu diingat, sama ada nama Allah digunakan di dalam Bible atau tidak, itu tidak sama sekali penting untuk kita, kerana Bible bukan rujukan kita tetapi Al-Quran. Oleh itu, merujuk kepada bible dalam mencari pendirian dalam hal ini adalah salah sama ada secara sedar atau tidak sedar. Umat Islam hanya merujuk Al-Quran dan Hadis dalam menentukan sikap dan pendirian, bukan Bible. Apatah lagi menurut keyakinan Islam, bible yang wujud hari ini bukanlah sama sepenuhnya dengan injil yang diturunkan kepada Nabi Isa as beribu tahun dahulu.

TETAPI ..

Namun demikian, itu adalah dalam konteks penelitian dalil dan nas, atau konteks ilmiah. Dalam konteks kesesuaian dan Siyasah Syari'yyah khususnya bagi mengelakkan salah guna dan kekeliruan khususnya di Malaysia, saya cenderung untuk BERSETUJU LARANGAN PATUT DIBUAT oleh pihak kerajaan atau Kementerian Dalam Negeri (KDN)

Selain itu, saya juga tidak setuju istilah lain seperti solat, kaabah, masjid digunakan oleh pihak selain Islam untuk ibadat dalam agama mereka.

Memang benar, mudarat dan maslahat mungkin sahaja berbeza mengikut penilaian masing-masing, dan tentunya ia bakal memberikan kecenderungan berbeza-beza. Namun pada hemat dan penilaian saya, unsur kemudaratan lebih wajar dielakkan dalam hal ini.

Justeru itu, penggunaan nama Allah oleh pihak Kristian khususnya dalam penulisan mereka, amat wajar dilarang oleh pihak kerajaan. Di dalam hukum Islam, kerajaan berhak memutuskan hukuman di dalam konteks menghalang mudarat yang dijangkakan.

Dalam konteks Malaysia menurut perkiraan saya, penggunaan kalimah Allah bagi penganut agama Kristian amat dibimbangi boleh mencetuskan ketegangan antara penganut agama seterusnya boleh membawa pergaduhan yang serius jika gagal dikawal.

Lebih lagi, apabila mengenang keadaan umat Islam yang ada hari ini terlalu amat lemah. Keadaan missionary bukan Islam yang amat galak untuk menggunakannya dengan tujuan-tujuan tertentu serta kemunculan beberapa kumpulan bukan Islam yang diyakini akan menyalahgunakan nama Allah dalam tulisan mereka secara berleluasa sehingga membawa kekeliruan bagi penganut Islam. Jika dilakukan kajian teliti terhadap hal mudarat ini, elok benar tindakan KDN untuk melarang.

Sekali lagi perlu diingatkan, perlu diperbezakan keputusan hukum dan siyasah syar'iyyah. Sekuat manapun hujjah untuk membenarkan kristian menggunakan nama Allah, namun hujjah dari sudut mudarat dan kesesuaian konteks di Malaysia, larangan amat patut dilakukan, sama ada untuk tempoh tertentu atau berterusan atau mungkin boleh dibenarkan tetapi dengan syarat-syarat tertentu seperti semua bahan cetak yang ingin diedarkan itu perlu mendapat kelulusan KDN bagi setaip keluarannya dan juga dilaksanakan sekatan pengedaran secara terbuka (hanya terhad kepada penganut Kristian). Ini penting bagi menghindarkan mudarat yang boleh menimpa orang awam Islam yang sedang lemah, dan ruang konflik antara agama yang amat mudah ternyala api pergaduhan.


Satu lagi fakta yang perlu difikirkan adalah, mengapa gereja-gereja di Eropah termasuk UK dan Vatican City di Itali TIDAK MENGGUNAKAN kalimah Allah untuk God, malah negera-negara majoriti Kristian juga tidak pernah sibuk ingin menggunakan nama Allah ini. Malah dalam filem-filem bercorak agama terbitan Hollywood, pihak Kristian tidak pernah diskrip menggunakan kalimah Allah bila menyeru tuhan, mereka hanya gunakan God atau Lord sahaja. Ini kerana itulah yang terpakai di sisi Kristian seluruh dunia sebenarnya.

Cuma kita sedar kumpulan ini hanya memperjuangkan penggunaan kalimah ini di negara-negara majoriti umat Islam seperti Mesir, Indonesia, beberapa negara arab dan kini Malaysia. Tahukah anda apa sebabnya berlaku demikian?. Fikirkan... diharap kita semua sedar strategi di sebaliknya.



Kesimpulannya, secara peribadi saya berharap agar rayuan keputusan yang akan dilakukan oleh KDN Berjaya mencapai keputusan sebaiknya.

Sekian



Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

15 Muharram 1431 H

01 Januari 2010



Last update: 04-01-2010 17:22

Sumber : http://www.zaharuddin.net/bahasa-articles/larangan-kristian-guna-nama-allah-ulasan-ringkas.html

Muhasabah :Qiyamullail- Baca al-Quran dan Solat Tahajjud


Kita digalakkan untuk banyak membaca al-Quran terutama pada waktu malam. Apatah lagi ketika solat tahajud. Firman Allah,

ليسوا سواء من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله آناء الليل وهم يسجدون* يؤمنون بالله واليوم الآخر ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون في الخيرات وأولئك من الصالحين


"Mereka (orang-orang Ahli Kitab) itu tidak sama; di antara ahli kitab itu ada golongan yang berlaku lurus (yang tegar dalam jalan yang benar) – iaitu golongan Ahli Kitab yang memeluk Islam- , mereka membaca ayat-ayat Allah pada beberapa waktu di waktu malam hari, dan mereka juga bersujud (menyembah Allah). # Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Mereka menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebaikan; mereka itu termasuk golongan orang-orang yang soleh ” Surah Ali Imran ayat 113 dan 114

Imam Ibnu Kathir rahimahullah menafsirkan ayat و هم يسجدون dengan katanya,

أي : يقومون الليل ، ويكثرون التهجد ، ويتلون القرآن في صلواتهم

Yakni : Mereka menghidupkan malam, memperbanyakkan tahajjud dan membaca al-Quran di dalam solat mereka.


Dalam sebuah hadis lain Baginda s.a.w bersabda mengenai orang yang tidur sepanjang malam sehingga Subuh,

ذاك رجل بال الشيطان في أذنيه

Dia telah dikencingi oleh syaitan pada kedua telinganya. Muttafaqun ’Alaih


Daripada Hadrat Sahl bin Sa’ad r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

شرف المؤمن قيام الليل

Kemuliaan orang mukmin itu adalah pada qiyamullail. Riwayat Imam Tabrani

Hadis-hadis mengenai perkara ini banyak didapati.



Kenapakah digalakkan pada waktu malam? Kerana pada waktu malam, suasananya hening dan hati kita lebih mudah untuk khusyuk. Pada waktu ini, kita jauh dari kesibukan, jauh dari perkara yang melalaikan, terpelihara dari menunjuk-nunjuk, dan apa jua perkara yang membatalkan penerimaan amalan kita disisi Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w,

إن في الليلة لساعة لا يوافقها رجل مسلم يسأل الله خيرا من أمر الدنيا و الآخرة إلا أعطاه إياه. و ذلك كل ليلة

Sesungguhnya dalam satu malam, benar-benar terdapat satu ketika yang tiadalah seorang muslim itu meminta kepada Allah baik kebaikan duniawi atau ukhrawi, melainkan Allah akan memberikannya. Itu berlaku pada tiap-tiap malam. HR Imam Muslim


Seseorang yang mendirikan qiyamullail dengan solat dan membaca al-Quran, tetap akan mendapat kelebihannya disisi Allah tidak kira sama ada amalannya pada malam itu sedikit atau banyak. Lebih banyak amalannya, lebih banyaklah kelebihannya. Namun tidak digalakkan bahkan makruh hukumnya berterusan beribadah sepanjang malam.

Daripada Hadrat Anas r.a, bahawasanya beberapa sahabat Rasulullah s.a.w bertanya kepada isteri Rasulullah s.a.w mengenai amalan Baginda di waktu sunyi. Maka (selepas mengetahui amalan Rasulullah s.a.w) berkata salah seorang antara mereka, ”Aku tidak akan berkahwin. Berkata yang lain, ”Aku tidak mahu makan daging (makanan yang sedap-sedap)”. Berkata yang lain, ”Aku tidak mahu tidur atas hamparan”.

Baginda lalu memuji-muji Allah seraya bersabda,


ما بال أقوام قالوا كذا و كذا ؟ لكني أصلي و أنام و أصوم و أفطر و أتزوج النساء. فمن رغب عن سنتي فليس مني

Apakah halnya dengan beberapa orang yang berkata begitu dan begini. Aku sendiri bersolat malam namun aku juga tidur. Aku berpuasa namun aku juga berbuka. Dan aku mengahwini perempuan. Barangsiapa yang berpaling daripada sunnahku, maka bukanlah dari golonganku. HR Imam Muslim


Marilah kita sama-sama menyemai rasa cinta kepada Allah dengan menghampirkan diri kepada-Nya. Marilah bermanja dengan Allah. Mengadu dengan Allah. Allah suka mendengar rayuan kita hamba-Nya. Saya dan antum, kita semua amat berhajat kepada cinta agung ini. Kita mesti berusaha mencari cinta-Nya. Siapalah kita di dunia ini kalau Allah tidak menyukai kita. Tanda Allah sayangkan kita, Allah akan selalu beri hidayah dan taufiq kepada kita untuk berduaan dengan-Nya. Semoga Allah pilih kita dikalangan hamba-Nya yang dicintai dan dikasihi. Amin.Amin.Amin..


Rujukan

1) al-Minhaj Syarah Sohih Muslim oleh Imam Nawawi
2) at-Tibyan fi Adab Hamalatil Quran oleh Imam Nawawi
3) al-Mu'jam al-Wasit oleh Imam Ibnu Hisham
4) Tafsir Ibnu Kathir

Saturday, January 2, 2010

Nahu : Kana dan Akhawatnya 3 : Datang Dengan Makna 'Tam'


Kana dan akhawatnya kadang-kadang datang juga dalam makna ’tam’ atau sempurna. Bila ia dalam keadaan ’tam’ , maka isim marfu’ selepasnya bukan lagi dipanggil isimnya, bahkan ia menjadi fa’il.

Misalnya firman Allah

و إن كان ذو عسرة – Surah al-Baqarah ayat 280

I’rabnya,

و – huruf athof

إن – huruf syarat

كان – fe’el madhi tam mabni alal fath fi mahalli jazam kerana ia adalah syarat

ذو – marfu’ kerana ia adalah fa’il. Alamat rafa’nya adalah huruf wau kerana ia adalah salah satu al-asmaa as-sittah. (Sila rujuk disini untuk sedikit perbahasan mengenai ذو ) Dalam masa yang yang sama ia adalah mudhof kepada kalimah selepasnya.

عسرة – Majrur kerana ia adalah mudhof ilaih. Alamatnya kasrah zahirah.

Maknanya samalah juga kalau kita kata و إن حصل ذو عسرة .


Begitu juga dengan firman Allah,

فسبحان الله حين تمسون و حين تصبحون – Surah ar-Rum ayat 17

Kalimah تمسون dan تصبحون , kedua-duanya adalah datangnya daripada أمسى dan أصبح . Dalam ayat ini, keduanya adalah fe’el mudhori’ yang tam. Oleh kerana itu ia memada dengan fa’ilnya sahaja iaitu huruf wau jamak.

Nahu : Kana dan Akhawatnya 2 : Pembahagian Dari Segi Tashrif


Ada 3 bahagian,


1) Tidak boleh ditashrif sama sekali.

Ia adalah ليس (sepakat ulama), dan دام disisi Imam al-Farra’ dan kebanyakan ulama nahu mutaakhir.

Oleh kerana itu ia tidak datang dalam sighah mudhori', amar, isim fa'il dan masdar.



2) Boleh ditashrif namun terbatas

Ia adalah زال dan akhawatnya. Ia tidak datang dalam sighah amar dan masdar.



3) Boleh ditashrif secara sempurna


Iaitu baki af’al naqisah yang lain.


Misalnya fe'el كان ,

Ia datang juga dalam sighah mudhori' - يكون
Atau sighah masdar - كون
Atau sighah isim fa'il - كائن
Atau sighah amar - كن


Wallahu a'lam

Friday, January 1, 2010

Nahu : Kana dan Akhawatnya 1 : Amalan dan Pembahagian Fe'el



Amalannya

Kana dan akhawatnya merafa'kan mubtadak dan dinamakan isimnya, (isim kana), dan menashabkan khabar (dinamakan khabar kana).

Misalnya jumlah @ ayat,

زيد قائم

Zaid = mubtadak
Qa-imun = khabar

Bila dimasukkan Kana padanya akan jadi

كان زيد قائما

Pada ketika ini Zaid masih lagi marfu' tapi bukan sebagai mubtadak. Ia adalah Isim Kana. Manakala qa-imun yang beri'rab rafa' berubah kepada qa-iman dengan i'rab nashab dan dinamakan Khabar Kana.

Pembahagiannya

Kana dan Akhawatnya ada 3 bahagian,

1) Yang beramal secara mutlak, yakni tidak diletakkan sebarang syarat untuk membolehkannya beramal. Ia ada 8 fe'el iaitu,

كان , أمسى , أصبح , أضحى , ظل , بات , صار , ليس


2) Yang beramal dengan syarat di dahului oleh nafi atau nahi. Ia ada 4 iaitu,

زال , برح , فتئ , انفكّ


Misal selepas nafi,

ما زال زيد قائما


Daripada al-Quran,

و لا يزالون مختلفين - Surah Hud : 118

I'rabnya,

لا - La Nafiah

يزالون - Fe'el mudhori' naqis, marfu' dengan isbat nun. Wau adalah isimnya.BUKAN FA'IL

مختلفين - Khabar fe'el naqis, nashab dengan ya.


Misal selepas nahi,

لا تزل ذاكرَ الموت

I'rabnya,

لا - La Nahiyah, mabni kerana ia adalah huruf.

تزل - Fe'el mudhori' naqis, i'rabnya jazam kerana masuk padanya huruf la nahiyah dan alamt jazamnya adalah sukun di akhirnya. Isimnya adalah dhomir yang mustatir (tersembunyi) padanya secara wajib iaitu 'anta'.

ذاكر - I'rabnya nashab kerana ia adalah khabar kepada fe'el naqis. Alamat nashabnya adalah fathah zahirah (yang nampak di akhirnya). Dia juga adalah mudhof kepada kalimah selepasnya.

الموت - Majrur kerana ia adalah mudhof ilaih kepada 'zakir' dan alamat jarnya adalah kasrah zahirah.

Peringatan - Fe'el زال yang dimaksudkan adalah yang mudhori'nya atas wazan yazaalu, bukan yaziilu kerana yaziilu adalah fe'el yang tam (sempurna) dan bukan naqis. Bukan juga atas wazan yazuulu. Slia rujuk mu'jam untuk melihat perbezaan makna antara ketiga-tiga fe'el tadi. :)

3) Yang Beramal Dengan Syarat Didahului Oleh ما Masdariyah Zhorfiyyah

Fe'elnya hanya satu, iaitu دام . Misalnya firman Allah,

ما دمتُ حيّا Surah Maryam : 31

I'rabnya,

ما - Ma Masdariyyah Zhorfiyyah

دمت- Fe'el madhi naqis, mabni 'alas sukun. تُ adalah isimnya.

حيّا - Nashab kerana ia adalah khabar fe'el naqis. Alamatnya fathah zahirah.

Dinamakan ما ini sebagai Masdariyyah kerana ia mengandungi makna masdar. Dinamakan Zhorfiyyah pula kerana ia adalah ganti kepada makna zorof zaman, iaitu 'muddah' atau tempoh.

ما دمت حيا = مدة دوامي حيا

Wallahu a'lam

Suka Duka Kehidupan : Setelah 3 Purnama

بسم الله الرحمن الرحيم


Diam tak diam sudah hampir 3 bulan saya menjejakkan kaki di bumi Mesir ini. Saya masih lagi berusaha untuk mengenali dan memahami hikmah yang Allah siratkan di dalam penciptaan hamba-hambaNya di bumi ini yang berbeza dengan masyarakat kita di tanah air. Pasti ada iktibar yang Allah ingin zahirkan kepada saya dan kita semua untuk menjadi pedoman dan panduan, atau barangkali juga boleh dijadikan sempadan.

Firman Allah

يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا

“ Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal." Surah al-Hujurat ayat 13

Namun alhamdulillah, sekadar untuk tempoh yang masih muda disini, saya berasa cukup gembira dan bersyukur kerana dapat juga menjejakkan kaki ke tanah yang satu masa dulu pernah menjadi saksi kepada segala jerih payah dan pahit maung yang dihadapi oleh para rasul dan anbiyak alaihimussolatuwassalam. Gembira kerana diberi peluang oleh Allah untuk mengambil iktibar dan 'ibrah daripada perjuangan para rasul, dengan harapan semoga ianya menjadi motivasi dan pemangkin kepada saya untuk terus tabah dan thabat dalam berdakwah.



Masalah Bahasa

Firman Allah,

ومن آياته خلق السماوات والأرض واختلاف ألسنتكم وألوانكم إن في ذلك لآيات للعالمين

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” Surah ar-Rum ayat 22

Sebulan pertama di Mansurah, agak sukar rasanya untuk saya bermuamalah dengan masyarakat disini yang majoritinya bertutur dalam lahjah Mesir. Saya terpaksa fotostat 5 buah buku belajar lahjah Mesir yang sebahagian besarnya dipinjamkan oleh Ustaz Al-Amin Daud yang juga salah seorang moderator agama Iluvislam.com. Kemudian kenalan baru di Abud, Kaherah Ustaz Hafiz Saifuddin pula menghadiahkan buku ‘Dialek Arab Mesir, Panduan Dan Praktikal’. Kepada antum berdua, saya ucapkan syukran awi atas bantuan antum. :)

Alhamdulillah, dengan memperbanyakkan ulang-alik ke suq (pasar) untuk membeli barang dengan niat belajar lahjah Mesir, sekarang saya sudah mula selesa dan senang bermuamalah dengan mereka. Pada saya ini adalah salah satu nikmat yang harus saya kongsi bersama, bukan untuk meninggi diri, wal’iyazu billah. Firman Allah,

و أما بنعمة ربك فحدث

“ Dan adapun dengan nikmat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya" Surah adh-Dhuha ayat 11

Saya masih teringat pada hari kedua saya di sini, saya memberanikan diri untuk berseorangan menaiki teksi pulang ke rumah. Ketika itu saya baru usai kelas tafaqquh bersama Al-Fadhil Ustaz Saiful Azlam di rumahnya. Saya menghadiri pengajian itu dengan ditemani Ustaz Fathi Montalib selepas sama-sama menunaikan solat Maghrib di salah sebuah masjid, dan sebelumnya menyertai kelas tafaqquh kitab tauhid al-Aqaid ad-Durriyyah bersama al-Fadhil Ustaz Al-Amin Daud. Dipendekkan cerita, saya pulang awal malam itu kerana zaujah tidak berapa sihat. Mula-mula saya rasa yakin yang saya dah camkan jalan tadi. Namun oleh kerana lorong terlalu banyak, akhirnya saya pun ’tersesat’ sampai lah ke Aswaq Yasin. Pada masa itu saya dan zaujah menumpang sementara di salah sebuah rumah berdekatan markaz pelajar Malaysia.

Zaujah yang sudah setahun berpengalaman di sini pun memberikan direktori yang detail bagaimana untuk berbual lahjah Mesir dengan pemandu. Malangnya, teksi yang saya tahan itu pemandunya muda. Lebih kurang sebaya saya. (Saya kan muda lagi, hehe). Kawannya turut ada. Habis saya digelakkan oleh mereka semahunya kerana tidak faham kata-kata mereka dan saya pula hanya mampu bertutur dalam fushah. Saya hanya bersabar. Marah? Sebagai manusia biasa, memang timbul juga rasa marah. Namun saya segera padamkan perasaan itu apabila terkenangkan hadis Baginda s.a.w,

ما انتقم رسول الله لنفسه إلا أن تنتهك حرمة الله فينتقم لله تعالى

Tiadalah Rasulullah s.a.w membalas (perbuatan jahat) yang dilakukan kepadanya melainkan sekiranya dilanggar (dicabar) kehormatan (hak-hak) Allah , maka Baginda s.a.w akan membalas balik kerana Allah. HR Imam Bukhari

Ya, saya tidak perlu marah. Saya positifkan fikiran saya dengan menganggap itu adalah gurauan mereka. Bila terkenang semula peristiwa itu sambil menaip sekarang, tersenyum dibuatnya. Mujur zaujah tak perasan. :)

Khutbah Jumaat Yang Memberi Kesan

Khutbah di sini AMAT JAUH bezanya dengan kebanyakan khutbah di masjid-masjid seluruh tanah air. Tambah pula, masjid-masjid kita terikat dengan teks khutbah yang disediakan oleh organisasi berkaitan. Saya sendiri ketika menjadi imam di salah sebuah masjid di Johor Bahru terkadang terpaksa mengubah teks khutbah yang diberi. Bukan isi kandungannya tak bagus. Bagus sahaja, cukup rukunnya. Cuma pada saya, sidang penulis khutbah harus benar-benar dan bersungguh menanam niat dan cita-cita mudah-mudahan makmum yang mendengar mendapat kesan, dan kekuatan iman dijana semula sekurang-kurangnya untuk tempoh seminggu. Kalau yang bersungguh, saya ucapkan setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan.

Adapun khutbah disini, kebanyakannya disampaikan oleh imam yang bukan sahaja khatib, bahkan alim, hafaz al-Quran, hadis, dan menguasai disiplin ilmu yang lain. Saya jadi terkilan kerana tidak dapat menyalin khutbah yang disampaikan sepertimana yang biasa saya lakukan untuk pengajian lain. Mahu rasanya duduk di saf solat dan menyalin satu persatu poin yang diberi, namun segan sekali rasanya. Manakan tidak, setakat ini belum ada saya jumpa sesiapa yang menyalin khutbah(mungkin ada, tapi khutbah itu barangkali dirakam dahulu). Terlalu ralat rasanya. Alhamdulillah kini Allah mudahkan urusan memiliki sebuah mp3 dan bolehlah saya menyalin semula khutbah insyaAllah.

Insaf Ketika Bersama Syeikh Dr Ali Ali Luqam Hafizahullah

Beliau adalah Rais Qism Lughah di Kuliyyah Banat. Keindahan balaghah dan ketepatan penggunaan sighahnya dalam berbicara membuat saya teruja untuk dikurniakan nikmat berbahasa Arab sepertinya. Kefasihannya berbahasa Melayu, dengan penggunaan tatabahasa yang tepat membuatkan saya insaf. Usia yang agak berumur bukan sebab untuk kita tidak belajar. Beliau pernah ke Brunei dan Indonesia, dan selepas setahun beliau pula yang dijadikan rujukan untuk bertanya soalan-soalan dalam bahasa Melayu. Tepat!!! Peluang duduk disebelahnya ketika dijemput menjadi pengerusi majlis dalam program bersama syeikh hari Ahad lepas, (hari ini Khamis 31/12/09) adalah sesuatu yang tidak saya sangkakan. Kalau ikut kelayakan, nescaya saya terkebawah berbanding ramai lagi pelajar al-Azhar yang lain terutama pelajar lughah, namun saya merasakan bahawa ini adalah satu kurniaan rezeki daripada Allah yang tidak harus saya persiakan.

Teringin Berguru Dengan as-Syeikh al-Murabbi al-Muhaddis Dr Yusri Sayyid al-Jabr al-Hasani hafizahullah

Syeikh Yusri Hafizahullah

Saya mengenali lalu mengasihi Syeikh Yusri sebelum saya menjejakkan kaki ke Mesir. Saya mengenali beliau melalui blog Ustaz Nazrul Nasir. Tambahan pula ketika itu Majlis Bacaan Hadis Kutub Sittah sedang diwar-warkan. Namun mungkin kerana dosa-dosa saya, hajat saya tidak kesampaian. Agak panjang untuk diulas semula disini. Memada rasanya jika merujuk kembali entri ’Kutub Sittah Oh Kutub Sittah’ di blog lama saya.

Saya mengasihi beliau kerana beliau mengasihi Rasulullah s.a.w. Lebih daripada itu, beliau me’rekrut’ ramai lagi umat Muhammad s.a.w untuk menjadi para pencinta dan pembela Baginda dan sunnahnya. Cumanya masih berbaki beberapa urusan di Mansurah yang agak membataskan pergerakan saya ke Kaherah. Semoga Allah mudahkan urusan saya untuk menuntut ilmu. Amin.

Ramai lagi sebenarnya para ulama yang bertebaran di bumi barakah ini. Sekarang tinggal saya sahaja yang harus memotivasi diri sendiri untuk mengutip mutiara ilmu disini. Menuntut ilmu bukanlah dengan kesenangan dan tiada mujahadah. Untuk ilmu, kita mesti mujahadah. Semoga Allah memberi taufiq kepada saya untuk menelusuri jalan yang pernah ditelusuri oleh ulama-ulama amilin terdahulu. Amin Amin Amin.